Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


zondag 16 januari 2011

Documenten online opslaan en delen

Er zijn verschillende programma's die je toelaten allerleid documenten online te plaatsen ("in the cloud", ergens op een server). Dank zij jouw gebruikersnaam en paswoord zijn ze bovendien altijd beschikbaar. Je kan per document kiezen of je het privé wilt bewaren of wilt delen met anderen (vaak met de optie dat ook anderen het enkel kunnen zien of ook bewerken). Het interessante is dat je op die manier een aparte URL krijgt voor je online geplaatste document, die je kan gebruiken op Toledo of een blog. De meeste programma's laten ook toe om je document te 'embedden' in een blog, website, wiki, enz., dat betekent dat de lezer geen link hoeft aan te klikken om je document te zien, maar dat hij het rechtstreeks op je blog, ... kan lezen.

Zelf gebruik ik meestal het eerder besproken Google Docs, maar ondertussen vond ik al verscheidene gelijkaardige programma's. Scribd is erg populair (zie deze handleiding) en verder lijkt ook Zoho me erg leuk (zie IPhoneclub.nl) en gebruiksvriendelijk (zie dit tutorfilmpje).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten