Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


woensdag 19 januari 2011

Je stem of geluid opnemen op je PC

Er bestaan heel wat on-line programma's die je toelaten audio op te nemen en te bewerken. Audacity is zeker een van de bekendste, omdat je er erg veel mee kan doen (knippen, splitsen, dempen, mixen, enz.) en het bovendien gratis is. Het vergt wel enige oefening, wanneer je niet vertrouwd bent met dit soort programma's, maar is al bij al erg gebruiksvriendelijk. Bovendien bestaan er tal van tutorfilmpjes (tik in Google maar 'ns "youtube, audacity" in; en zoek je specifiek naar een functie zoals "knippen", dan zet je die er ook gewoon bij). Een zéér uitgebreide handleiding is te vinden op deze erg interessante site van Walhak (naar de makers Susan Walther en Hans Hak).

Free Sound Recorder is een ander interessante tool om audio op te nemen. Het is een stuk beperkter, maar wanneer je enkel je stem wilt opnemen van je PC, is dit net een voordeel! In dit tutorfilmpje wordt het gebruik duidelijk uitgelegd.

Nóg eenvoudiger, maar louter geschikt om je stem op te nemen is Windows Sound Recorder (zie ander bericht op deze blog onder audio: "rechtreeks je stem opnemen met Windows"). Houd er wel rekening mee dat je hier niet kan kiezen in welk format je bestandje wordt bewaard (automatisch een WMA-bestand) en dat je het nadien eventueel nog moet converteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten