Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


zaterdag 15 januari 2011

Animoto

Met Animoto kun je snel aantrekkelijke videos maken met je foto's & video-opnames en er slides aan toevoegen met korte tekstberichten. Jammergenoeg kunnen er op één slide niet meer dan een 50-tal lettertekens staan, wat de toepassingen in de taalklas meteen erg beperkt. Tot 30 seconden is de toepassing gratis, maar met een educators-account valt die beperking weg. Je kan ook accounts voor je studenten creëren, zodat ze ook onbeperkt foto's kunnen toevoegen, maar ik vind het wel een beetje omslachtig. Verder zijn er wel een paar leuke features (je kan erg makkelijk audio toevoegen bvb.) en templates en kun je het filmpje nadien ook makkelijk delen met anderen (downloaden, mailen, FB, link, embedden, ...).
Je zou de student een audio-fragment kunnen laten inspreken en er foto's en video's bij laten plaatsen...
Eind 2012 verscheen een erg gelijkaardig tooltje: PicoVico, waarmee je tot 30 foto's kan laten verwerken in een video (die dan tot 3 minuten kan duren).

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen