Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


zaterdag 15 januari 2011

Zeg het met Voicethread

Voicethread is een tool die ondertussen al erg lang bestaat en die ik in mijn lessen al erg vaak heb gebruikt, zowel voor Frans als voor Spaans. In essentie komt het hierop neer dat je eerst een gratis account creëert en vervolgens een "multimedia document"  uploadt (een tekstdocument, foto, YouTubefilmpje, een Powerpoint, etc.) waarop anderen dan mondeling (mét of zonder webcam) of geschreven commentaar geven (je kan het natuurlijk ook zelf becommentariëren). Rondom het document verschijnen dan de fotootjes van wie een commentaar heeft achtergelaten en dat kan iedereen dan gewoon lezen/beluisteren.
De laatste jaren zijn er enkele interessante functies bijgekomen:
  • Zo kan je nu reageren op commentaar van anderen (schriftelijk of mondeling --> dit laat je als leerkracht bijvoorbeeld toe om makkelijk feedback te geven).
  • Je kan toelaten dat gebruikers (lees: studenten die een account hebben aangemaakt) zelf dia's toevoegen.
  • Er is nu ook een mobiel app, zodat studenten zelfs tijdens de les (bvb de laatste 10 minuten) een opdracht kunnen inspreken (zie vb onder)
  • Verder kan je zelf bepalen hoelang het commentaar mag duren, welke mogelijkheden je toelaat om te reageren (bvb enkel met de webcam), of de student zijn commentaar nog kan wissen, enz.
Hier vind je enkele voorbeelden van Voicethreadopdrachten van de afgelopen jaren:
  • Tarea 3 (Spaans, 1e jaar. Op het einde van een conversatieles krijgen de studenten 5 minuten de tijd om met hun smartphone deze opdracht te maken)
  • Nos conocemos (Spaans - Studenten stellen één van de Erasmusstudent voor met wie ze gesproken hebben tijdens de les)
  • Un anuncio... que vuelve loco (Frans - Studenten moeten het einde raden van een reclamespot)
  • Vrai ou faux? (Frans - De studenten vertellen een verhaal dat waar of niet waar is bij hun foto. De anderen raden... Ondertussen kunnen studenten zélf hun foto toevoegen!)
  •  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen