Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


zondag 16 januari 2011

Glogster, de "digitale poster"

Glogster is een bijzonder leuk programma waar ik al verschillende opdrachten rond heb bedacht. Je kan het vergelijken met een soort digitale poster waar je allerlei zaken kan op plaatsen (foto's, video's, audio-bestandjes, tekst, ...). Het ziet er visueel erg aantrekkelijk uit, maar is beperkt in die zin dat het om slechts één pagina gaat. Door het formaat aan te passen van wat je erop plaatst, kan er echter wel redelijk veel op (zeker omdat je kan werken met hyperlinken naar filmpjes, audio-bestanden, enz.).
Zoals je op deze pagina van Glogster zelf kan zien, bestaan er tal van educatieve toepassingen en zijn er zelfs collega's die een volledige les 'ophangen' aan één zo'n "Glog" (zo heet de digitale poster die je verkrijgt). Deze glog is er zo een bijvoorbeeld. Anderen laten hun studenten een Glog maken rond één bepaald onderwerp.

Mijn studenten Spaans zullen aan het begin van het academiejaar elk zelf een Glog moeten maken, waarin ze zichzelf op een creatieve manier voorstellen, meer bepaald aan de hand van een aantal deelopdrachten. Het zijn zaken die ze in het eerste jaar hebben gezien en op die manier worden herhaald. Zo moeten ze o.a.
  • een foto posten van zichzelf waarbij ze minstens 30 seconden over zichzelf spreken.
  • een lijst maken van hun '20 favorieten' (lievelingseten, favoriete kleur, ...)
  • een lijstje van 5 zaken opnoemen die ze niet leuk vinden.
  • 3 zaken voorstellen die ze in hun vrije tijd doen (mondeling, met een foto of filmpje erbij)
  • van elke dag van de week iets typisch vertellen (op maandag volg ik kookles, op dinsdag...)
  • 3 foto's plaatsen waarover ze op het mondeling examen minstens 1 minuut kunnen praten.
Na afloop vraag ik hen ook om de Glogs van hun medestudenten te bekijken en op minstens 3 ervan een commentaar achter te laten. Dat kan op de Glog zelf óf -in het geval van mijn studenten- op de blog waarop ze hun Glog publiceren. Dit is een voorbeeldje dat ik heb gemaakt en waarop ze zich kunnnen inspireren.

Een andere toepassing is die waarbij ze elk een verhaal moeten vertellen op hun Glog dat waar of niet waar is (samen met een bijhorende foto). Vervolgens gaan ze opnieuw de glogs bekijken van hun medestudenten en raden ze of de verhalen waar of niet waar zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten