Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


maandag 30 juli 2012

Breng "awesomeness" in je presentaties met PowToon

Onlangs leerde ik PowToon kennen, een nieuwe presentatietool die mijns inziens echt vernieuwend is, zowel op visueel vlak, als manier van opbouwen. Hoewel de tool er erg aantrekkelijk uitziet, duurt het wel even eer je effectief aan de slag kunt, aangezien er toch best veel mogelijkheden zijn. Niet meteen geschikt dus om studenten snel een presentatie te laten maken, maar zeker en vast de moeite om geïnteresseerde studenten even te tippen. Op de site zelf staan behoorlijk wat tutorfilmpjes (die je echt wel moet bekijken vooraleer je echt kan starten). De lay-out doet erg denken aan een animatiefilmpje, met figuurtjes, speciale effecten, visuele eye-catchers enz.
Bij het afspelen kan je kiezen tussen 'movie mode' en 'presentation mode'. De movie mode is ideaal wanneer je je presentatie wilt laten afspelen op YouTube bvb. (als een filmpje dat je makkelijk van commentaar kan voorzien). Je filmpje exporteren naar YouTube is zo gebeurd. Bij de presentation mode zal het afspelen van je presentatie stoppen op specifieke punten die je bij het opmaken hebt bepaald. Pas wanneer je op 'continue' klikt zal de presentatie dan verder afspelen. Uiteraard kan je zelf de snelheid van afspelen bepalen.
Momenteel is er nog één groot nadeel dat me ervan weerhoudt om een presentatie met PowToon te overwegen, met name het feit dat je geen hyperlinks in het programma kunt stoppen. Aangezien ik tijdens presentaties erg vaak zaken wil illustreren aan de hand van websites, enz. is dit momenteel dus geen optie. De makers hebben me echter verzekerd (september 2012) dat er in de toekomst werk van zal gemaakt worden... Nog even afwachten dus.
Volgend promofilmpje voor PowToon is door de makers zelf gemaakt en geeft een mooi beeld van de mogelijkheden:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten