Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.
Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!
Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí
dinsdag 3 juli 2012
Bel gratis van je PC naar een vast toestel én neem het gesprek op!
Er zijn verder tal van programmaatjes om dit soort gesprekken op te nemen (eigenlijk wordt gewoon je geluidskaart opgenomen), maar ik vind Free Sound Recorder wel handig: je kan het gewoon gratis downloaden en is erg eenvoudig in gebruik. Mogelijk alternatieven zijn bvb. KAT MP3 Recorder of Skype Auto Recorder.
Thuis heb ik beide programma's even uitgetest en dat verliep prima! Ik kijk er alvast naar uit om dit volgend academiejaar 'ns te testen bij enkele klasgroepen... Enerzijds biedt deze activiteit de studenten de kans om in contact te komen met native speakers. Anderzijds kan de opname van het gesprek ook dienen a/ als bewijs dat de activiteit heeft plaats gevonden, b/ om zichzelf te 'analyseren' (Welke fouten heb ik gemaakt en kon ik vermijden? Op welke woorden/uitdrukkingen kon ik niet komen tijdens het gesprek? Welke zaken heb ik niet begrepen van mijn geprekspartner?), c/ om de student te evalueren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten