Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.
Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!
Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí
dinsdag 18 januari 2011
Verhalen vertellen met Storybird
maandag 17 januari 2011
PPT-presentaties delen met Slideshare
Ik heb het gebruikt voor het volgende: ik had een PPT-presentatie gemaakt rond reclames waarin de gebiedende wijs werd gebruikt. Om die op mijn blog te publiceren moest ik echter een omweggetje maken, aangezien je op blogs eigenlijk enkel tekst kan schrijven, foto's publiceren en hyperlinks maken. Ik moest mijn PPT dus ergens op het web plaatsen (op een server dus) en er vervolgens een hyperlink naar plaatsen op mijn blog. Dit heb ik gedaan met deze link naar Slideshare.
Wat ik ook interessant vind is dat je via dit programma PPT-presentaties kan vinden over onderwerpen die je interesseren. Je moet maar 'ns Web 2.0 intikken en je krijgt gegarandeerd een hele reeks bruikbare informatie.
Hier en hier vind je trouwens honderden gratis PPT-templates, gerangschikt per catergorie. Gewoon klikken om te downloaden en meteen te gebruiken! Leuk om 'ns te variëren.
UPDATE: Een interessante alternatieve tool voor SlideShare is SlideBoom. Het bijzondere eraan is dat je effecten en animaties behouden blijven, in tegenstelling tot de meeste andere tools van deze soort. Zeker 'ns uit te proberen!
Maak een online enquête
Update juli 2012: ondertussen ben ik overgestapt op het vergelijkbare programma Floq, dat qua gebruiksgemak niet erg veel verschilt van SurveyMonkey, maar toch iets meer mogelijkheden heeft en ook beter scoort op het vlak van de verwerking van de antwoorden (zo kan je de enquête op meer manieren verspreiden (o.a. embedden) én krijg je geen vervelend watermerk in de grafieken). Bovendien kan je -in tegenstelling tot SurveyMonkey- ook de antwoorden per respondent bekijken met Floq, waardoor de hieronder beschreven oefening wel mogelijk wordt. Nog even vermelden dat ik erg snel antwoord kreeg op mijn vraag die ik had gericht aan de makers van het programma! Ten slotte, ook nog even het zeer degelijke Survs en Enquête maken vermelden als volwaardige alternatieven.
Onlangs probeerde ik ook 'ns Google Forms uit, en ik was best onder de indruk van het gebruiksgemak en het resultaat. Keuze genoeg dus :)
Ik heb het enquêteprogramma gebruikt in combinatie met een Voicethreadoefening waarbij studenten eerst een verhaal moesten vertellen dat waar of niet waar was. Vervolgens vroeg ik hen om de verhalen van hun medestudenten te beluisteren om deze enquête te kunnen invullen. Bij vraag 1 moeten ze voor elke student aanduiden of het verhaal waar of niet waar is en bij vraag 2 kiezen ze het interessantste, spectaculairste, ... verhaal. Het resultaat is af te lezen in deze grafieken, waarop je meteen één van de beperkingen ziet van de gratis versie van SurveyMonkey: over grafieken staat steeds "échantillon" (of staal). Een andere is dat je de antwoorden niet kan filteren op persoon. Ik had namelijk al een oefening gemaakt die vertrekt van een anonieme enquête, maar waarbij je nadien kan achterhalen wie welke enquête heeft ingevuld (door iedereen een nummer toe te kennen bijvoorbeeld). Het idee was dan dat studenten in kleine groepjes vragen moesten bedenken om op basis daarvan te bepalen of ze die persoon zouden uitnodigen in hun (zogezegd) TV-programma of niet. De bedoeling was dat ze de vragen vervolgens in het programma zouden inbrengen en versturen naar iedereen uit de klas. Nadat iedereen heeft geantwoord, zou elk groepje dan puur op basis van de antwoorden (en niet de persoon) kiezen wie ze zouden uitnodigen. Ten slotte zou het intervieuw ook kunnen plaats vinden in de klas. Nu, ik heb begrepen dat dit mogelijk moet zijn met de betalende versie, maar dat vond ik overdreven voor slechts één oefening.
Om dit te omzeilen heb ik op aanraden van een collega het enquêteprogramma Limesurvey bekeken waar ze op onze school een licentie voor hebben. Limesurvey bleek echter al snel een heel stuk ingewikkelder te zijn dan SurveyMonkey. Het heeft meer mogelijkheden en zou allicht kunnen dienen voor de opdracht die ik in gedachten had, alleen is het wel de bedoeling dat de studénten de enquête afnemen. En de tijd die ze moeten investeren in de opdracht moet natuurlijk in verhouding staan met het rendement inzake taalverwerving. Vandaar dat ik dit idee voorlopig heb laten varen, maar misschien kom ik er nog wel op terug wanneer meer collega's geïnteresseerd zouden zijn hier iets mee te doen.
zondag 16 januari 2011
Een afspraak maken met Doodle
Glogster, de "digitale poster"
Zoals je op deze pagina van Glogster zelf kan zien, bestaan er tal van educatieve toepassingen en zijn er zelfs collega's die een volledige les 'ophangen' aan één zo'n "Glog" (zo heet de digitale poster die je verkrijgt). Deze glog is er zo een bijvoorbeeld. Anderen laten hun studenten een Glog maken rond één bepaald onderwerp.
Mijn studenten Spaans zullen aan het begin van het academiejaar elk zelf een Glog moeten maken, waarin ze zichzelf op een creatieve manier voorstellen, meer bepaald aan de hand van een aantal deelopdrachten. Het zijn zaken die ze in het eerste jaar hebben gezien en op die manier worden herhaald. Zo moeten ze o.a.
- een foto posten van zichzelf waarbij ze minstens 30 seconden over zichzelf spreken.
- een lijst maken van hun '20 favorieten' (lievelingseten, favoriete kleur, ...)
- een lijstje van 5 zaken opnoemen die ze niet leuk vinden.
- 3 zaken voorstellen die ze in hun vrije tijd doen (mondeling, met een foto of filmpje erbij)
- van elke dag van de week iets typisch vertellen (op maandag volg ik kookles, op dinsdag...)
- 3 foto's plaatsen waarover ze op het mondeling examen minstens 1 minuut kunnen praten.
Een andere toepassing is die waarbij ze elk een verhaal moeten vertellen op hun Glog dat waar of niet waar is (samen met een bijhorende foto). Vervolgens gaan ze opnieuw de glogs bekijken van hun medestudenten en raden ze of de verhalen waar of niet waar zijn.
Wikis
Wikipedia is een bekend voorbeeld van zo'n wiki, waar gebruikers zelf een soort 'encyclopedie' samenstellen. Ze registreren zich, maar hoeven er in principe niet echt toestemming voor te vragen. Het idee is dat de kwaliteit van de informatie toeneemt naar mate het document door meerdere mensen wordt verbeterd.
Nu, wanneer je zelf zo'n wiki aanmaakt met bijvoorbeeld "Wikispaces", kun je zelf rechten toekennen aan bezoekers van je wiki. Zo kun je bijvoorbeeld aanvinken dat iedereen de wiki kan zien (als een soort webpagina), maar enkel je studenten er informatie in kunnen wijzigen. Door hun e-mail in te geven, kun je hen namelijk medebeheerder maken en zien zij een "edit-knop" wanneer ze inloggen op de wiki, waardoor ze hem kunnen bewerken. Bepaalde pagina's kun jij als "hoofdbeheerder" echter vergrendelen.
Wat het bijzonder interessant maakt vanuit didactisch standpunt is dat je dank zij de "history-knop" meteen de individuele bijdrage kan zien van élke deelnemer (aanvullingen, wijzigingen, ...), wat hen enerzijds zal stimuleren om actief deel te nemen aan groepswerken, en anderzijds 'misbruik' zal beperken.
Wikispaces, lijkt mij in elk geval een aanrader vanwege zijn eenvoud en overzichtelijkheid, maar er zijn uiteraard nog heel wat andere programma's om zelf een gratis wiki op te starten. Op Youtube staat dit grappig tutorfilmpje, waarin het principe van een wiki nogal plastisch wordt uitgelegd :) Dit filmpje lijkt me echter net iets duidelijker.
Fora
Zelf vind ik dit een uitstekende manier om studenten in contact te laten komen met native-speakers. Je kan hen namelijk vragen om vragen te posten op een of ander forum in een vreemde taal tot ze een bepaald aantal antwoorden hebben ontvangen. Zelf heb ik de test gedaan op het Spaanse forum van Yahoo en op nauwelijks een paar uur tijd had ik 4 antwoorden ontvangen op de vraag wat er zal gebeuren met de stierenarena's in Catalonië, nu de stierengevechten er worden verboden.
Onder 'Mijn Web 2.0-opdrachten' (zie tabbladen bovenaan) vind je een aantal concrete opdrachten.
Google Docs
Op het internet vind je tal van tutorfilmpjes die het gebruik haarfijn uitleggen (Je tikt "Google Docs" maar 'ns in in Youtube! Hier wordt het principe erg aanschouwelijk uitgelegd en ook deze site moet je zeker 'ns bekijken voor je aan de slag gaat). Je begint, zoals steeds, met het aanmaken van een account (je kan je hiervoor ook je gmail-account gebruiken, als je die hebt), en je bent zo vertrokken.
Zelf maak ik gebruik van Google Docs om grotere tekstbestanden die ik vooraf in Word heb gemaakt toe te voegen aan mijn blogs. De belangrijkste reden is dat je in Word veel meer (grafische en andere) mogelijkheden hebt dan in Blogger. Op mijn blog "Mi portafolio digital 2.0" zie je daar een aantal voorbeelden van, wanneer je in de linkerkolom klikt op de verschillende "Tareas" (= taken).
Het werkt als volgt:
- Je maakt eerst een Worddocument dat je opslaat als PDF.
- De PDF load je up met Google Docs.
- Bij de opties duid je aan dat het document beschikbaar moet zijn voor anderen. Op die manier krijg je automatisch een link die aan het document is gekoppeld.
- Die link plaats je ten slotte in je blog.
Documenten online opslaan en delen
Zelf gebruik ik meestal het eerder besproken Google Docs, maar ondertussen vond ik al verscheidene gelijkaardige programma's. Scribd is erg populair (zie deze handleiding) en verder lijkt ook Zoho me erg leuk (zie IPhoneclub.nl) en gebruiksvriendelijk (zie dit tutorfilmpje).
Woordenwolken met Wordle
Er zijn heel wat interessante toepassingen te bedenken met Wordclouds. Studenten kunnen zichzelf voorstellen adhv zo'n wordcloud of ze kunnen er bijvoorbeeld de kernwoorden van een tekst in opnemen om die nadien samen te vatten voor de klas (ipv het traditionele briefje met de 10 kernwoorden). Een wordcloud kan ook dienen om een onderwerp in te leiden of om woordenschat aan te brengen: je kan namelijk ook 'hyperlinks' aan de woorden verbinden (de student moet dan bvb de woordenwolk bekijken tegen volgende les en de onbekende woorden aanklikken).
Als kennismakingsles maakte ik onderstaande Wordcloud met 'Wordle', waarin ik mezelf voorstel. Er zitten echter 3 onjuistheden in die mijn studenten (in groepjes van 3) moeten zien te raden. Nadien vraag ik hen om zelf 5 zinnen over zichzelf te maken, waarvan er één gelogen is... Je zou hen kunnen vragen om er een Wordcloud van te maken (dan neem je, denk ik, beter 10 zinnen en 2 leugens). Opgelet: wanneer je woorden samen wilt houden (bvb: je suis né en 1980), dan moet je een ~ tussen je woorden plaatsen. Hier zie je de woordenlijst die ik in Wordle heb ingebracht om de Wordcloud te bekomen (zaken die je groter wilt zien verschijnen, tik je dus meermaals in). Wil je je woorden in een andere vorm/kleur/..., dan klik je op 'randomize'.