Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


donderdag 2 augustus 2012

Maak zelf een online-kruiswoordraadsel (zonder in te loggen)

Met Crossword Labs maak je zo een kruiswoordraadsel dat je niet alleen kan afdrukken, maar ook kan delen via een URL, mail, Facebook, Twitter, enz. Het leuke is dat je niet eens hoeft in te loggen: je kan meteen aan de slag! Nadat je een titel hebt gegeven aan je kruiswoordraadsel, tik je per regel telkens eerst het woord en vervolgens de definitie. Onderaan kies je een paswoord voor de sleutel van het kruiswoordraadsel (die kan je dan eventueel doorgeven aan de studenten, zodat ze over de oplossing beschikken) en that's it!
Het lijkt me een leuk idee om, op het einde van de cursus, studenten in kleine groepjes bijvoorbeeld 10 woorden te laten noteren die ze in de loop van het jaar hebben geleerd en absoluut willen onthouden. Ze zoeken er telkens een synoniem of omschrijving bij en maken ten slotte zélf een kruiswoordraadsel dat ze delen met de anderen...
Een tutorfilmpje is eigenlijk overbodig, omdat het zo eenvoudig en intuïtief is. Onderstaand filmpje geeft wel een idee van hoe het eruit ziet (op YouTube vond ik enkel deze Finse (??) versie :)...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten