Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


zondag 6 februari 2011

Vertel het met "Mixbook"

"Mixbook" is een programma waarmee je zelf -online- je fotoalbum samenstelt. Er zijn tal van sjablonen en bovendien kan je je foto's voorzien van tekst. Om het album af te drukken (en bij je thuis te laten bezorgen), moet je uiteraard betalen, maar je kan het boek ook gratis -online- bewaren.
Het programma is dus -net als vele andere- niet echt ontwikkeld vanuit een didactisch oogpunt, maar kan wél zo worden gebruikt! Op de site staan duizenden voorbeelden van studenten die het programma hebben gebruikt om één of ander onderwerp voor te stellen: "Mi día" (mijn dag), een interview, nieuwe woorden, ...
Dit soort oefeningen lijkt meer iets voor het secundair onderwijs en jammergenoeg kunnen ook enkel foto's worden gebruikt ter ondersteuning (en geen video, audio, links,...). Misschien is het wel leuk om 'ns op deze manier een verslag te maken over een studiereis?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten