Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


woensdag 2 februari 2011

Maak een online-quiz in combinatie met o.a. Youtube

Een quiz heeft de connotatie ludiek en vrijblijvend te zijn, maar dat hoeft niet per sé, denk ik. Je dergelijke programma's ook gebruiken als 'test- of oefenprogramma'. Er bestaan heel wat programma's om online kwissen te maken, maar bij de meeste kan je geen multimedia toevoegen, wat me net een grote meerwaarde lijkt. Eerst leerde ik QuizRevolution kennen, waarbij je heel makkelijk multimedia-materiaal kan gebruiken (audio, beeld, tekst, foto,...) en daardoor ideaal is om de luistervaardigheid te trainen.  Je kunt bovendien bij elke vraag een tijdslimiet opgeven, waarbinnen de vraag beantwoord moet worden én feedback geven. Vervolgens kan je op een blog (of Toledo) een link plaatsen naar de quiz of zelfs 'embedden' (waardoor de quiz meteen wordt afgespeeld in je blog). Ondertussen blijkt het programma echter betalend te zijn. ProProfs is echter een prima alternatief, met zelfs nog meer mogelijkheden!
UPDATE 11/2013: BEIDE PROGRAMMA'S ZIJN ONDERTUSSEN BETALEND :(

Op de erg interessante site van Margreet van den Berg, waar ik het programma QuizRevolution leerde kennen, staan enkele erg interessante ideëen:

Als je een quiz hebt gemaakt met MyStudiyo kan je zien hoeveel mensen die quiz hebben gemaakt en wat de score is per vraag. In de quiz kan je aangeven of je gebruik wilt maken van een scorebord waarop de spelers aan het einde van de quiz kunnen zien hoe hoog hun score is in vergelijking met die van anderen. Als leerlingen de quiz individueel spelen, kan je ze van het scorebord een screendump laten maken zodat ze kunnen laten zien dat ze de quiz hebben gemaakt en wat hun score is.

Je kunt zelf een quiz maken, maar je kunt dat ook door je leerlingen laten doen, waarna ze elkaars quiz kunnen spelen. Je kunt ze gebruik laten maken van filmpjes die ze hebben gevonden op YouTube, maar je kunt ze ook zelf filmpjes laten maken en die op YouTube laten zetten. Door zelf vragen te bedenken (en de goede antwoorden erbij te laten geven) leren leerlingen vaak meer dan van alleen het beantwoorden van een vraag. Daarbij moeten ze dan wel sturing krijgen wat voor soort kennis in die vragen aan de orde moet komen: moeten het feitenvragen zijn, vragen waarin begrip wordt getoetst of moeten ze vragen maken waarbij kennis wordt toegepast?

Het gebruik van filmpjes biedt veel mogelijkheden voor de (vreemde) talen, omdat door het kijken/luisteren naar filmpjes in de doeltaal een beroep wordt gedaan op de kennis van de leerling. Dat geldt natuurlijk in nog grotere mate voor het zelf maken van een quiz: door het zoeken naar een gepast filmpje of het zelf maken van een filmpje is de leerling intensief bezig met de taal.

Mystudiyo laadt - in ieder geval bij mij thuis - wel behoorlijk traag, en bij het spelen krijg je na afloop steeds reclame te zien. Dat is natuurlijk wel lastig, zeker als leerlingen snel zijn afgeleid, maar daar staat tegenover dat het wel uitermate gebruiksvriendelijk en gratis is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten