Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


vrijdag 29 juli 2011

Bestanden op een blog publiceren

Niet alle bestanden kan je zomaar aan je blog toevoegen.
  • Links naar internetpagina's: geen probleem (erg gemakkelijk via de knop 'link'). Dit kunnen uiteraard ook links zijn naar tools als Voicethread, Glogster, enz. waar je ook foto's, audio en ander materiaal op kan zetten. Hieronder leg ik uit hoe je die bestanden ook rechtstreeks op je blog kan zetten.
  • Fotobestanden: indien je een foto vindt op het internet met een aparte URL, kan je die rechtstreeks inbrengen, maar bij mij lukte dat vaak niet. Makkelijker vind ik het om een foto eerst te downloaden en vervolgens up te loaden op de blog (de foto hoeft dan ook geen aparte URL te hebben!). Een leuk programma is Yodio, waarmee je audio kan toevoegen aan een foto (of een serie foto's), en die vervolgens embedden in je blog!
  • Videobestanden: Je kan voortaan een video rechtstreeks van je computer uploaden (zonder hem eerst op YouTube te plaatsten bvb!). YouTube-filmpjes zijn ook erg gemakkelijk te integreren (je moet enkel de link kopiëren). Andere filmjes kun je dus best eerst downloaden en vervolgens uploaden op je blog.
  • Audiobestanden: Je kan niet rechtstreeks een audiobestand uploaden op Blogger. Je moet hier dus gebruik maken van andere programma's en vervolgens een link maken naar je opname. Het meest basic programma is ongetwijfeld Vocaroo, omdat je je er niet eens hoeft aan te melden (eenvoudiger kan echt niet, denk ik). De geluidskwaliteit is niet super, maar het kan dienen voor eenmalig gebruik. Een stuk beter, en niet eens veel moeilijker zijn Audioboo en Evoca. Ik bespreek deze programma's ook kort op deze blog (zie 'audio')
  • Powerpoint-presentaties: Met Slideshare (zie item 'presentaties' op deze blog)
  • Andere bestanden (Word, Excel, PDF, ...): Deze bestanden kun je niet rechtstreeks uploaden op Blogger. Hier werk ik met Google Docs, waar je allerhande documenten kan uploaden (tot 1GB gratis) die dan een aparte URL krijgen. Vervolgens plaats ik dan een link naar het document op de blog. Er moet ook een mogelijkheid zijn om dit 'probleem' met Dropbox op te lossen, maar dat heb ik niet uitgeprobeerd. (Ter zijde: Op een wiki kan je dit soort bestanden bvb wel rechtstreeks opslaan, ten minste op 'Wikispaces')
Ten slotte wil ik nog opmerken dat steeds meer materiaal op het internet sowieso voorzien is van de functie 'delen met'. Vaak staat er een knop 'share' bij o iets dergelijks, waardoor je het filmpje, de foto of wat dan ook rechtstreeks naar je blog (of Facebook, enz.) kan sturen. In dat geval komt het document wel steeds bij je 'berichten' te staan. Wil je een document bij je 'pagina's' onderbrengen, of in een lijst, dan moet je wel te werk gaan zoals hierboven staat uitgelegd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten