Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


maandag 16 mei 2011

Je scherm delen met anderen


QuickScreenShare is een toepassing voor het online delen van het bureaublad met andere gebruikers. Het principe is werkelijk supereenvoudig: je hoeft niks te installeren of te downloaden. Je hoeft je niet eens te registreren! Je surft enkel naar de site en geeft aan of je jouw scherm wilt delen of dat van iemand anders. Druk op "start" en het programma geeft je een unieke URL die je verstuurt naar je 'partner'. Wanneer die de link opent en toestemming geeft, kan je meteen beginnen. Binnen de tool zelf heb je dan enkele opties, maar die zijn weliswaar erg beperkt. Belangrijk is wel dat het programma in Safari niet bleek te werken (in Mozilla Firefox was de klus dan weer zo geklaard!). In dit filmpje wordt uitgelegd hoe je te werk gaat:



De laatste tijd gebruiken we steeds meer Google+ Hangouts om dit soort besprekingen te houden. Het voordeel is dat je erg makkelijk je scherm kan delen en videochatten tegelijkertijd (tot 10 deelnemers). Uiteraard heb je hiervoor wel een Google-account nodig (=> zelfde als je hotmail).



Geen opmerkingen:

Een reactie posten