Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.
Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!
Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí
vrijdag 12 april 2013
Maak data aanschouwelijk in een "infographic"
Persoonlijk hou ik wel van visual.ly en het erg eenvoudige infogr.am, maar er zijn er nog een pak meer die leuke templates aanbieden (easel.ly, piktochart, ...).
Deze tools zijn niet alleen interessant om zelf een infographic te maken, je kan er ook op zoek gaan naar bestaande infographics op basis van trefwoorden!
Voor het vak 'communicatietraining Frans' in het 3de jaar marketing, ben ik van plan een opdracht uit te werken die hierop neerkomt: de studenten zoeken een actueel artikel ivm hun vakgebied waarin interessante data worden voorgesteld die ze vervolgens in een infographic 'gieten' die ze nadien voorstellen aan de klas. Om dit te testen heb ik snel even deze infographic gemaakt op basis van dit artikel (de bedoeling is wel dat studenten geen copy-paste doen, uiteraard, maar de tekst gaan herformuleren). Zoals je ziet kunnen ook YouTube-filmpjes worden embed en is het mogelijk om onderaan de infographic commentaar te geven (of vragen te posten!, feedback te geven!, enz.). Onderstaande infographic vond ik in de galerij van visual.ly:
zondag 24 februari 2013
Voeg mondeling commentaar toe aan je fotoalbum!
Narrable is een nieuwe dienst waarmee je audio kan toevoegen aan een serie foto's die je uploadt van je harde schijf of via Facebook. Het resultaat, dat een beetje doet denken aan een stripverhaal of fotoroman met audio-commentaar, kan je makkelijk embedden in een blog of delen via mail/Twitter/Facebook/enz. Volgend voorbeeldje, dat ik vond in de galerij van Narrable, toont aan dat de lay-out best aantrekkelijk is:
Eens de foto's zijn geüpload in de applicatie, kan je ze ordenen en met één druk op de knop je stem opnemen. Er zijn ongetwijfeld tal van interessante opdrachten te bedenken met dit tooltje, denk ik: een verhaal vertellen, foto's becommentariëren genomen op stage of bedrijfsbezoek, zijn mening geven over een advertentie, enz. In volgend filmpje wordt duidelijk uitgelegd hoe je te werk gaat:
vrijdag 22 februari 2013
Maak een digitaal prikbord met 'Padlet'
Ondertussen moet de maker van het prikbord wel inloggen om het te creëren (update 2016, daarvoor hoefde dat niet), maar de student hoeft dit nog steeds NIET te doen. Hij kan meteen beginnen met het toevoegen van post-its, links, video's, foto's of bestanden (PDF, Word,...) die netjes worden embed in het prikbord zelf. Ook video's worden in een klein schermpje weergegeven (gebeurt automatisch wanneer je de link inbrengt).
Sinds de update van 2016, heb je er ook een aantal interessante opties bij: Zo kies je nu hoe de post-its op het scherm verschijnen (netjes geordend, chronologisch of gewoon kris kras door elkaar). De interessantste toevoeging echter, vooral voor het gebruik in de klas, is dat je er nu voor kan kiezen dat men ook op de post-its van anderen kan reageren! Zo kan je na een brainstorm, bijvoorbeeld, vragen aan je studenten om commentaar te geven op ideeën van anderen.
Ik kreeg ook heel snel antwoord van hun helpdesk ivm een vraagje over de achtergrond (je kan een template gebruiken, maar ook je eigen foto toevoegen!). De foto moet echter minimum 800px zijn om het volledige scherm te beslaan, liet men mij weten, zoniet wordt hij in zijn originele afmetingen weergegeven in een soort mozaïek.
Redenen genoeg, vind ik, om in de toekomst over te schakelen op Padlet. In het artikel over Linoit beschreef ik reeds een opdrachtje met een digitaal prikbord (zie ook Mijn Web 2.0-opdrachten).
Tot slot wil ik ook even Dotstorming vermelden dat recentelijk verscheen (update 2016). Deze tool is erg vergelijkbaar met Padlet, maar heeft een bijzondere functie die interessant kan zijn in de taalklas: je kan er namelijk niet alleen commentaar geven op ander posts, maar er ook op stemmen!
Hieronder zie je een voorbeeldje dat ik heb gemaakt om Padlet even te testen. Laat dus gerust even een berichtje na ! :)
maandag 28 januari 2013
Maak je eigen 'flashy' tijdschrift!
Een eigen tijdschrift samenstellen is werkelijk een fluitje van een cent! De eerste keer moet je wel een account aanmaken (enkel een e-mailadres en paswoord), maar dan kan je meteen aan de slag. Je kiest eerst één van de verschillende rubrieken (voorpagina, interview, artikel, fotoreportage, ...) en klikt vervolgens één van de geprefabriceerde lay-outs (één foto met weinig tekst, 2 foto's met veel tekst, foto links of rechts, enz.). De bladschikking is dus niet geheel vrij, maar de keuze is wel groot genoeg naar mijn aanvoelen. Vervolgens kan je de pagina die je hebt gekozen gaan bewerken en er de tekst en foto's in aanpassen (die load je op van je harde schijf of je gebruikt een URL van een foto van Flickr of Foter bvb). Ik ben een grote fan van Foter omdat je niet hoeft in te loggen en je zowat alle foto's kan gebruiken (bij Flickr zitten er vaak auteursrechten aan vast). Bovendien is de kwaliteit van de meeste foto's echt uitstekend en hebben ze iets artistieks. Ik maakte snel even onderstaand voorbeeld om het resultaat te illustreren:
Nu, het gebruik van Madmagz wijst zichzelf uit door het overzichtelijke menu aan de linkerkant. Wat ik een bijzondere troef vind ten opzichte van gelijkaardige tools, is dat je met verschillende mensen aan hetzelfde tijdschrift kan werken! Om iemand uit te nodigen voer je gewoon iemands e-mailadres in en that's it!
In de gratis versie kunnen geen video's gebruikt worden (zoniet betaal je 25,00 euro voor de premium-versie). Dat kan je nog overwegen indien je met de volledige klas zou werken aan één tijdschrift bvb (tot 200 pagina's!)... Ik denk eraan mijn studenten een tijdschrift te laten maken over onze studiereis naar Barcelona.
Update maart 2016: JooMag is een nieuwe gelijkaardige tool om digitale tijdschriften te maken. Je kan (voorlopig nog) niet samenwerken met andere personen, maar je kan er in de gratis versie wel video's, audio én zelfs HTML-code aan toevoegen, wat deze tool toch vrij uniek maakt momenteel. Er zijn ook betalende opties, maar met deze gratis versie kom je al een heel eind!
zaterdag 12 januari 2013
Maak een aantrekkelijk kwisje, gebaseerd op YouTube-fragmenten
Ik vind vooral het gebruiksgemak en het attractieve disign van het 'eindprodukt' een troef, maar de tool heeft ook enkele beperkingen: zo kan je maar één type vraag publiceren en is het niet mogelijk om de tijd die je hebt om te antwoorden (20 seconden) of de score die je krijgt per correct antwoord te wijzigen. Voorlopig kan je je kwis nog niet 'editen', eens die is gepubliceerd. Het resultaat moet meteen goed zijn dus! Ik vind het ook wat vervelend dat je enkel kan inloggen met een Twitter- of Facebookaccount om een kwis te creëeren (zeker in het geval ik aan studenten zou vragen om de tool te gebruiken). Om een kwisje te maken dat door iemand anders gepubliceerd werd hoef je echter niet in te loggen (in de galerij kan je bestaande kwissen zoeken op trefwoord, maar de meeste zijn natuurlijk in het Engels).
Dit kwisje maakte ik voor een opdracht Frans, in het 3de jaar marketing en dat hieronder (in het Spaans), was om de tool even te testen:
zondag 11 november 2012
Voeg tekstballonnen, links, foto's, enz. toe aan een filmpje
Versión española - Spaanse versie
¡Versión española! Desde hace poco, imparto de vez en cuando talleres sobre las aplicaciones 2.0 en la clase de ELE en español, junto con mi colega Delphine Van Iseghem. Por lo tanto nos parecía buena idea compartir nuestras experiencias también en la lengua de Cervantes :) Para más detalles nos referimos a TICs y Tareas 2.0 en la clase de ELE.
zondag 21 oktober 2012
Geef commentaar bij specifieke slides van een PPT-presentatie
Ik merkte wel dat slides met "speciale" effecten (waarop een tabel verschijnt, bvb) niet correct worden weergegeven, wat dan wel weer een belangrijk nadeel is. Elke slide wordt namelijk weergegeven als een statische foto.
Deze tool kan niet alleen interessant zijn om bvb. een online discussie op te starten, maar ook om feedback te geven bij PowerPoint-presentaties van studenten.
zaterdag 20 oktober 2012
Voeg vragen toe aan YouTube-filmpjes met Teachem
Hoewel het sociale en interactieve aspect er enigszins in ontbreekt, vind ik het toch de moeite om te vermelden. Studenten kunnen in Teachem weliswaar geen vragen rechtstreeks beantwoorden (of zelf vragen stellen), het laat wel toe om zélf antwoorden op je vragen toe te voegen (wat dan weer niet mogelijk is bij Grockit Answers). Wanneer de student rechtsboven op de vraag op "flip" klikt, verschijnt dan het antwoord op de vraag (zoals bij het traditionele systeem van "flashcards"). Een beetje klassiek, dus, maar je kan er wel interessante luisteroefeningen mee maken zoals deze bvb.