Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


vrijdag 12 april 2013

Maak data aanschouwelijk in een "infographic"

Een infographic is een soort visuele voorstelling in postervorm van allerhande gegevens rond een bepaald thema (vaak aangevuld met grafieken, quotes,  data, enz.). In plaats van de gegevens uit te schrijven in een tekst, worden ze dus aanschouwelijk gemaakt in een aantrekkelijk plaatje. Er verschijnen de laatste jaren steeds meer (gratis) tooltjes, waarmee je zélf zo'n infographic kan samenstellen, elk met zijn eigen kenmerken: sommige zijn erg strak van opbouw en focussen op grafieken en allerhande diagrammen, andere gaan meer de visuele tour op en lijken wel een stripverhaal.
Persoonlijk hou ik wel van visual.ly en het erg eenvoudige infogr.am, maar er zijn er nog een pak meer die leuke templates aanbieden (easel.ly, piktochart, ...).
Deze tools zijn niet alleen interessant om zelf een infographic te maken, je kan er ook op zoek gaan naar bestaande infographics op basis van trefwoorden!

Voor het vak 'communicatietraining Frans' in het 3de jaar marketing, ben ik van plan een opdracht uit te werken die hierop neerkomt: de studenten zoeken een actueel artikel ivm hun vakgebied waarin interessante data worden voorgesteld die ze vervolgens in een infographic 'gieten' die ze nadien voorstellen aan de klas. Om dit te testen heb ik snel even deze infographic gemaakt op basis van dit artikel (de bedoeling is wel dat studenten geen copy-paste doen, uiteraard, maar de tekst gaan herformuleren). Zoals je ziet kunnen ook YouTube-filmpjes worden embed en is het mogelijk om onderaan de infographic commentaar te geven (of vragen te posten!, feedback te geven!, enz.). Onderstaande infographic vond ik in de galerij van visual.ly:

Custom e-Learning Costs � Determining Factors

zondag 24 februari 2013

Voeg mondeling commentaar toe aan je fotoalbum!

UPDATE: Narrable is sinds midden 2015 niet langer actief :( Ik begebruik nu (opnieuw) Voicethread en Thinglink om commentaar toe te voegen aan foto's.

Narrable is een nieuwe dienst waarmee je audio kan toevoegen aan een serie foto's die je uploadt van je harde schijf of via Facebook. Het resultaat, dat een beetje doet denken aan een stripverhaal of fotoroman met audio-commentaar, kan je makkelijk embedden in een blog of delen via mail/Twitter/Facebook/enz. Volgend voorbeeldje, dat ik vond in de galerij van Narrable, toont aan dat de lay-out best aantrekkelijk is:



Eens de foto's zijn geüpload in de applicatie, kan je ze ordenen en met één druk op de knop je stem opnemen. Er zijn ongetwijfeld tal van interessante opdrachten te bedenken met dit tooltje, denk ik: een verhaal vertellen, foto's becommentariëren genomen op stage of bedrijfsbezoek, zijn mening geven over een advertentie, enz. In volgend filmpje wordt duidelijk uitgelegd hoe je te werk gaat:


vrijdag 22 februari 2013

Maak een digitaal prikbord met 'Padlet'

Padlet is de nieuwe naam voor het recent geüpdatete Wallwisher, waarmee je in geen tijd een digitaal prikbord kan maken. Het lijkt erg op Stixy (update: is ondertussen verdwenen) en Linoit, die al eerder aan bod kwamen in deze blog, maar het is -in zijn nieuwe vorm- nóg eenvoudiger.
Ondertussen moet de maker van het prikbord wel inloggen om het te creëren (update 2016, daarvoor hoefde dat niet), maar de student hoeft dit nog steeds NIET te doen. Hij kan meteen beginnen met het toevoegen van post-its, links, video's, foto's of bestanden (PDF, Word,...) die netjes worden embed in het prikbord zelf. Ook video's worden in een klein schermpje weergegeven (gebeurt automatisch wanneer je de link inbrengt).
Sinds de update van 2016, heb je er ook een aantal interessante opties bij: Zo kies je nu hoe de post-its op het scherm verschijnen (netjes geordend, chronologisch of gewoon kris kras door elkaar). De interessantste toevoeging echter, vooral voor het gebruik in de klas, is dat je er nu voor kan kiezen dat men ook op de post-its van anderen kan reageren! Zo kan je na een brainstorm, bijvoorbeeld, vragen aan je studenten om commentaar te geven op ideeën van anderen.

Ik kreeg ook heel snel antwoord van hun helpdesk ivm een vraagje over de achtergrond (je kan een template gebruiken, maar ook je eigen foto toevoegen!). De foto moet echter minimum 800px zijn om het volledige scherm te beslaan, liet men mij weten, zoniet wordt hij in zijn originele afmetingen weergegeven in een soort mozaïek.

Redenen genoeg, vind ik, om in de toekomst over te schakelen op Padlet. In het artikel over Linoit beschreef ik reeds een opdrachtje met een digitaal prikbord (zie ook Mijn Web 2.0-opdrachten).
Tot slot wil ik ook even Dotstorming vermelden dat recentelijk verscheen (update 2016). Deze tool is erg vergelijkbaar met Padlet, maar heeft een bijzondere functie die interessant kan zijn in de taalklas: je kan er namelijk niet alleen commentaar geven op ander posts, maar er ook op stemmen!

Hieronder zie je een voorbeeldje dat ik heb gemaakt om Padlet even te testen. Laat dus gerust even een berichtje na ! :)

Gemaakt met Padlet

Scrumblr is nog een vergelijkbare tool, maar het bijzondere is dat je hier je sticky notes kan ordenen in kolommen. Verder is de tool een stuk beperkter dan bvb. Padlet, maar in de taalklas kan het wel handig zijn, om bvb. nieuwe woorden te ordenen of zo.

maandag 28 januari 2013

Maak je eigen 'flashy' tijdschrift!

Madmagz is een gratis tool om on-line tijdschriften mee samen te stellen, die je bovendien voor een relatief klein bedrag kunt laten afdrukken en opsturen. Je kan de digitale versie ook gewoon verspreiden en delen via sociale media, je blog, het digitale schoolplatform, etc.
Een eigen tijdschrift samenstellen is werkelijk een fluitje van een cent! De eerste keer moet je wel een account aanmaken (enkel een e-mailadres en paswoord), maar dan kan je meteen aan de slag. Je kiest eerst één van de verschillende rubrieken (voorpagina, interview, artikel, fotoreportage, ...) en klikt vervolgens één van de geprefabriceerde lay-outs (één foto met weinig tekst, 2 foto's met veel tekst, foto links of rechts, enz.). De bladschikking is dus niet geheel vrij, maar de keuze is wel groot genoeg naar mijn aanvoelen. Vervolgens kan je de pagina die je hebt gekozen gaan bewerken en er de tekst en foto's in aanpassen (die load je op van je harde schijf of je gebruikt een URL van een foto van Flickr of Foter bvb). Ik ben een grote fan van Foter omdat je niet hoeft in te loggen en je zowat alle foto's kan gebruiken (bij Flickr zitten er vaak auteursrechten aan vast). Bovendien is de kwaliteit van de meeste foto's echt uitstekend en hebben ze iets artistieks. Ik maakte snel even onderstaand voorbeeld om het resultaat te illustreren:




Nu, het gebruik van Madmagz wijst zichzelf uit door het overzichtelijke menu aan de linkerkant. Wat ik een bijzondere troef vind ten opzichte van gelijkaardige tools, is dat je met verschillende mensen aan hetzelfde tijdschrift kan werken! Om iemand uit te nodigen voer je gewoon iemands e-mailadres in en that's it!
In de gratis versie kunnen geen video's gebruikt worden (zoniet betaal je 25,00 euro voor de premium-versie). Dat kan je nog overwegen indien je met de volledige klas zou werken aan één tijdschrift bvb (tot 200 pagina's!)... Ik denk eraan mijn studenten een tijdschrift te laten maken over onze studiereis naar Barcelona.



Update maart 2016: JooMag is een nieuwe gelijkaardige tool om digitale tijdschriften te maken. Je kan (voorlopig nog) niet samenwerken met andere personen, maar je kan er in de gratis versie wel video's, audio én zelfs HTML-code aan toevoegen, wat deze tool toch vrij uniek maakt momenteel. Er zijn ook betalende opties, maar met deze gratis versie kom je al een heel eind!

zaterdag 12 januari 2013

Maak een aantrekkelijk kwisje, gebaseerd op YouTube-fragmenten

Blubbr is een vrij nieuwe tool (nog steeds in beta) waarmee je erg gemakkelijk aantrekkelijke kwisjes kan maken op basis van YouTube-filmpjes. Op de webpagina zelf geef je een zoekterm in om YouTube-filmpjes te vinden (je kan natuurlijk ook de URL ingeven van een filmpje dat je kent) en vervolgens selecteer je er een fragment uit van maximaal 20 seconden. Stel er vervolgens een vraag over met 4 keuzemogelijkheden en kies dan een nieuw fragment tot je kwisje af is (minimum 5 vragen vooraleer je de kwis kan publiceren).
Ik vind vooral het gebruiksgemak en het attractieve disign van het 'eindprodukt' een troef, maar de tool heeft ook enkele beperkingen: zo kan je maar één type vraag publiceren en is het niet mogelijk om de tijd die je hebt om te antwoorden (20 seconden) of de score die je krijgt per correct antwoord te wijzigen. Voorlopig kan je je kwis nog niet 'editen', eens die is gepubliceerd. Het resultaat moet meteen goed zijn dus! Ik vind het ook wat vervelend dat je enkel kan inloggen met een Twitter- of Facebookaccount om een kwis te creëeren (zeker in het geval ik aan studenten zou vragen om de tool te gebruiken). Om een kwisje te maken dat door iemand anders gepubliceerd werd hoef je echter niet in te loggen (in de galerij kan je bestaande kwissen zoeken op trefwoord, maar de meeste zijn natuurlijk in het Engels).
Dit kwisje maakte ik voor een opdracht Frans, in het 3de jaar marketing en dat hieronder (in het Spaans), was om de tool even te testen:



















zondag 11 november 2012

Voeg tekstballonnen, links, foto's, enz. toe aan een filmpje

BubblePly is een gratis programma waarmee je heel eenvoudig tekstballonnen, ondertitels, video's, links, foto's, enz. kan toevoegen aan om het even welk filmpje. Je kiest zelf wanneer deze elementen verschijnen en opnieuw verdwijnen en er zijn ook behoorlijk wat opties qua lay-out. Je moet het programma wel eerst even downloaden, maar voorts wijst alles zichzelf uit. In onderstaand filmpje worden de vele mogelijkheden goed geïllustreerd. Ik weet niet of ik het programma effectief zal gebruiken in mijn lessen, maar het lijkt me in elk geval wel leuk.

Versión española - Spaanse versie

Sinds kort geef ik samen met mijn collega Delphine Van Iseghem af en toe workshops rond Web 2.0 toepassingen in het Spaans. Vandaar dat het ons ook logisch leek om ook een Spaanse versie van deze blog te beginnen. Meer info hieromtrent is te vinden via TICs y Tareas 2.0 en la clase de ELE.

¡Versión española! Desde hace poco, imparto de vez en cuando talleres sobre las aplicaciones 2.0 en la clase de ELE en español, junto con mi colega Delphine Van Iseghem. Por lo tanto nos parecía buena idea compartir nuestras experiencias también en la lengua de Cervantes :) Para más detalles nos referimos a TICs y Tareas 2.0 en la clase de ELE.

zondag 21 oktober 2012

Geef commentaar bij specifieke slides van een PPT-presentatie

SilkSlides is een gloednieuwe online-dienst waar je Powerpoint-presentaties (en PDF-documenten) kan uploaden en delen met anderen. Deze tool is vergelijkbaar met het bekende SlideShare (zie eerder artikel in deze blog), maar heeft een innovatieve functie die erg interessant kan zijn in het onderwijs: je kan namelijk bij elke slide een aparte discussie opstarten (vergelijkbaar met een forum). Het fijne is dat je niet eens hoeft in te loggen (noch diegene die de PPT uploadt, noch wie commentaar wenst te geven). Je surft naar de site en je kan meteen een PPT uploaden. Je voegt een titel, beschrijving en e-mailadres toe en na enkele seconden krijg je een link die je met anderen kan delen. That's it!
Ik merkte wel dat slides met "speciale" effecten (waarop een tabel verschijnt, bvb) niet correct worden weergegeven, wat dan wel weer een belangrijk nadeel is. Elke slide wordt namelijk weergegeven als een statische foto.
Deze tool kan niet alleen interessant zijn om bvb. een online discussie op te starten, maar ook om feedback te geven bij PowerPoint-presentaties van studenten.


zaterdag 20 oktober 2012

Voeg vragen toe aan YouTube-filmpjes met Teachem

In een eerder artikel besprak ik reeds het bijzonder interessante Grockit Answers, waarmee je vragen, opinies en commentaar kan toevoegen aan YouTube-filmpjes. Bij het afspelen verschijnen de vragen dan op het moment waarop jij bepaalt en kan de student een antwoord toevoegen. Op deze uitstekende site van Richard Byrne leerde ik onlangs een gelijkaardige tool kennen: Teachem.
Hoewel het sociale en interactieve aspect er enigszins in ontbreekt, vind ik het toch de moeite om te vermelden. Studenten kunnen in Teachem weliswaar geen vragen rechtstreeks beantwoorden (of zelf vragen stellen), het laat wel toe om zélf antwoorden op je vragen toe te voegen (wat dan weer niet mogelijk is bij Grockit Answers). Wanneer de student rechtsboven op de vraag op "flip" klikt, verschijnt dan het antwoord op de vraag (zoals bij het traditionele systeem van "flashcards"). Een beetje klassiek, dus, maar je kan er wel interessante luisteroefeningen mee maken zoals deze bvb.


maandag 1 oktober 2012

Kies zelf waar je YouTube-filmpje start

Het gebeurt niet zo vaak, maar af en toe wil ik graag dat het YouTube-filmpje dat ik aan mijn studenten geef niet vanaf het begin start, maar wel vanaf een specifieke moment. Met dit tooltje is deze klus zo geklaard (inloggen hoeft niet): je kopieert eerst de link van het oorspronkelijke filmpje, je geeft aan vanaf welke minuut/seconde het moet starten en that's it! Je krijgt meteen een link die je met je studenten kan delen...