Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


zaterdag 12 januari 2013

Maak een aantrekkelijk kwisje, gebaseerd op YouTube-fragmenten

Blubbr is een vrij nieuwe tool (nog steeds in beta) waarmee je erg gemakkelijk aantrekkelijke kwisjes kan maken op basis van YouTube-filmpjes. Op de webpagina zelf geef je een zoekterm in om YouTube-filmpjes te vinden (je kan natuurlijk ook de URL ingeven van een filmpje dat je kent) en vervolgens selecteer je er een fragment uit van maximaal 20 seconden. Stel er vervolgens een vraag over met 4 keuzemogelijkheden en kies dan een nieuw fragment tot je kwisje af is (minimum 5 vragen vooraleer je de kwis kan publiceren).
Ik vind vooral het gebruiksgemak en het attractieve disign van het 'eindprodukt' een troef, maar de tool heeft ook enkele beperkingen: zo kan je maar één type vraag publiceren en is het niet mogelijk om de tijd die je hebt om te antwoorden (20 seconden) of de score die je krijgt per correct antwoord te wijzigen. Voorlopig kan je je kwis nog niet 'editen', eens die is gepubliceerd. Het resultaat moet meteen goed zijn dus! Ik vind het ook wat vervelend dat je enkel kan inloggen met een Twitter- of Facebookaccount om een kwis te creëeren (zeker in het geval ik aan studenten zou vragen om de tool te gebruiken). Om een kwisje te maken dat door iemand anders gepubliceerd werd hoef je echter niet in te loggen (in de galerij kan je bestaande kwissen zoeken op trefwoord, maar de meeste zijn natuurlijk in het Engels).
Dit kwisje maakte ik voor een opdracht Frans, in het 3de jaar marketing en dat hieronder (in het Spaans), was om de tool even te testen:



















Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen