Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


zaterdag 15 oktober 2016

Maak een interactief uitlegfilmpje met TouchCast

TouchCast is een app waarmee je een interactief tutorfilmpje kan maken dat er erg aantrekkelijk uitziet en waarmee je interactieve elementen op je scherm kan laten verschijnen. Je hebt hiervoor een tablet of ipad nodig, waarop je de app downloadt.

Vóór je start met de opname zelf, bereid je een aantal zaken voor:
Zo zet je vooraf de "interactieve elementen" (vApps genoemd) klaar die tijdens de opname in beeld moeten verschijnen: een foto, een filmpje, een webpagina, een PDF-document, etc. Je kan ook een "schoolbord" voorbereiden, waarop je alvast tekst typt, pijlen tekent en zo meer. Je bepaalt zelf of al deze elementen moeten verschijnen in een kader (naast je hoofd) of dat ze het volledige scherm innemen. Je kan trouwens ook opteren om zelf niet in beeld te komen. Al deze vApps verschijnen onderaan het scherm in de vorm van een klein icoontje, zoals te zien is op onderstaande screenshot:


Wanneer je vervolgens de opname start en aan je "verhaal" begint, hoef je enkel maar op het icoontje te klikken om de foto, webpagina, enz. te laten verschijnen. Klik je nogmaals, dan verdwijnt het weer. Je voegt deze "interactieve elementen" dus in real time toe, terwijl je het filmpje opneemt. Je kan ze niet achteraf toevoegen.

In de gratis versie, kan je tot 2 uur opnemen, wat al heel wat is (voor één account ;) De filmpjes die je op deze manier maakt, kan je makkelijk embedden of delen met anderen.

Wat ik bijzonder vind aan TouchCast is:
  • het leuke effect wanneer je op een interactief element klikt. Dit komt dan plots naar de voorgrond, terwijl je filmpje pauzeert en verkleint tot een miniatuurvenster. Dit geeft je de mogelijkheid om door de webpagina of het PDF-document te scrollen, de foto in detail te bekijken, het toegevoegde filmpje te bekijken, enz. afhankelijk van wat je hebt toegevoegd.  Door vervolgens op het miniatuurvenster te klikken, gaat je filmpje weer door.
  • dat je ook bij de gratis versie over alle mogelijkheden beschikt, waardoor je best vrij professionele filmpjes kan maken. In tegenstelling tot veel gelijkaardige tools, zijn de geavanceerde functies ook gewoon beschikbaar in de gratis versie (alleen is die beperkt qua opnametijd).  Als je de app even uitprobeert zal je snel merken dat je nog heel wat meer zaken kan. Er zijn gelukkig heel wat uitlegfilmpjes beschikbaar in de tool zelf, zodat je snel aan de slag kan.
  • vrij snel aan de slag kan met de basisfuncties (voor meer geavanceerde functies moet je wel even experimenteren...)
Het enige negatieve punt is dat bij mij de opname soms haperde, wanneer ik een website wou laten verschijnen op het scherm. Terwijl deze aan het laden is, laat de klank het wat afweten. Bij foto's en PDF-documenten was dit niet het geval.

Ik voeg hieronder, als voorbeeld, het filmpje toe waarin ik mezelf even voorstel aan het begin van mijn cursus Spaans in afstandsonderwijs.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten