Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


zondag 11 december 2016

Maak snel je eigen forum en creëer interactie omtrent een topic met WeJITs

Met WeJITs maak je erg snel je eigen forum, telkens startend van een interactieve topic. Zodra je bent ingelogd, kies je één van de 6 opties om de discussie op gang te brengen:
  1. We Dicide: Studenten duiden eerst aan of ze het eens zijn met een stelling ("ja" of "neen") en kunnen onderaan hun keuze toelichten.
  2. We Select: Studenten kiezen eerst uit de verschillende opties die ze voorgeschoteld krijgen en kunnen onderaan hun keuze toelichten.
  3. We Brainstorm: Studenten kunnen hun idee toevoegen en/of stemmen voor bijdragen van anderen. Ideeën met de meeste stemmen verschijnen bovenaan de lijst.
  4. We Debate: Volgens mij identiek aan "We decide", maar met een anderen naam.
  5. We Prioritize: Studenten kunnen een aantal items rangschikken volgens eigen prioriteit en hun keuze onderaan verantwoorden.
  6. We Discuss: Net als "We dicide", maar dan zonder de mogelijkheid om te stemmen voor andere bijdragen.

Het interessante is dat
  • je aan je topic een video, foto of PDF-document kan toevoegen.
  • studenten op elkaars bijdragen kunnen reageren.
Wil je het snel even uittesten en zien hoe het er voor de student precies uitziet? Geef dan even antwoord op deze voorbeeldvraag! Opgelet: je moet wel inloggen om deel te nemen. Dit lijkt misschien een nadeel, maar het zorgt er wel voor dat je studenten niet zomaar anoniem kunnen deelnemen. Bovendien is houdt zo'n account aanmaken niks in... Proberen maar dus :)

Wil je zien hoe makkelijk het is om zo'n topic te maken, kijk dan even naar dit tutorfilmpje:

Interessant om te vermelden, ten slotte, is het tooltje ProConit, dat eveneens kan gebruikt worden om een discussie op gang te brengen. Net als bij WeJITs kunnen studenten reageren op een stelling die wordt geponeerd, door argumenten PRO of CONTRA aan te brengen. Het leuke en specifieke echter, is dat ze ook een score kunnen toekennen aan argumenten van anderen en dat een soort "snelheidsmeter" de richting aangeeft die de discussie uitgaat: pro of contra... :


Meer info hieromtrent is te lezen op de uitstekende website van CVO Antwerpen, waar ik de mosterd vandaan heb gehaald ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten