Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


vrijdag 5 december 2014

Maak een video interactief

In vorig artikel berichtte ik al over de nieuwe actualisatie-opleiding Spaanse didactiek (samenwerking tussen KULeuven en de UCL), waar ik een module zal geven rond de integratie van ICT en Web 2.0-tools in de lessen Spaans. Bij het maken van een introductiefilmpje, had ik het idee om aan de video enkele interactieve elementen toe te voegen om hem zo visueler en aantrekkelijker te maken.

Er zijn vandaag de dag ontzettend veel tools beschikbaar, waarmee je dit soort zaken kan toevoegen (links, tekstballonnen, afbeeldingen, Google-maps of zelfs andere video's), maar ze bieden niet allemaal dezelfde mogelijkheden:
  • Zo is YouTube Annotations best wel aantrekkelijk en eenvoudig qua gebruik, maar je kan enkel tekst en links naar andere video's toevoegen aan je filmpje. Je kan geen foto's laten verschijnen of links naar webpagina's bijvoorbeeld. Té beperkt vaak, dus.
  • Met The Mad Video kan je dan weer wél links toevoegen (naast foto's, video's en zo), maar hier zijn de mogelijkheden erg beperkt qua lay-out (de links verschijnen in combinatie met een icoontje steeds bovenaan het scherm).  
  • Op dat vlak is Thinglink for video een stuk interessanter: daarmee plaats je het interactieve element gewoon op het scherm waar je wil. Anderzijds blijft het wél een icoontje (met een woord dat je eraan kan toevoegen) waar je op moet klikken om de foto (of de video, de link) effectief te zien... In bepaalde gevallen kan dit uiteraard prima zijn (enkel wanneer de kijker geïnteresseerd is in de extra informatie, klikt hij op de link), maar ik zocht een tool waarbij afbeeldingen meteen op het scherm verschijnen én waar mee je ook links aan kan toevoegen. Als leerkracht kan je gratis interactieve video's maken met beperkte mogelijkheden. Voor 35 pond/jaar krijg je toegang tot de premium versie.
  • Embed plus biedt deze mogelijkheden, maar toevoegen van links kan dan weer enkel in de (betalende) PRO-versie. Voor de andere basisfuncties hoef je niet te betalen, en is de tool wel ok.
  • Wirewax is een buitenbeentje: hiermee kan je actieve zones tekenen rondom objecten (of personen) die op het scherm verschijnen. Wanneer de kijker erop klikt krijgt hij dan de informatie te zien die je aan de zone hebt gelinkt (een video, foto, map,,...). Best interessante tool, maar niet zo intuïtief als de andere. Bovendien kan je geen website linken aan een zone én zijn de interactieve zones niet zo goed te zien (enkel wanneer je er met je cursor over gaat).
  • Hapyak vind ik qua look en feeling erg leuk, en het beantwoordde aan al mijn wensen. Ik heb er verschillende filmpjes mee gemaakt, maar sinds begin 2016 kan ik die niet langer publiek delen met mijn gratis account :( :( Ik kan de filmpjes wel nog gebruiken in de klas wanneer ik inlog met mijn account, maar dat is niet echt de bedoeling... Onderstaand voorbeeld is dus niet langer zichtbaar :(
  • Update maart 2016: Het valt op dat er veel van de tools die nauwelijks een jaar geleden heb uitgetest voor dit artikel, ondertussen zijn verdwenen (o.a. Kettlecorn, Popcorn Maker, ...)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten