Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


woensdag 10 december 2014

Maak een leuke "Geo-kwis" met UMapper

UMapper is een tool (die al verchillende jaren meegaat) waarmee je gegevens (markers, tekst, foto's, geluid, ...) kan toevoegen aan digitale kaarten, om ze nadien te delen met anderen (via link of embedcode). Google Maps heeft ook zo'n functie, die ik persoonlijk aantrekkelijker vind qua look en waarmee je ook video-framgenten kan toevoegen. Vandaar dat ik er nooit over berichtte.

Onlangs ontdekte ik echter dat UMapper ook een leuke functie bevat om -wat je kan noemen- "geo-kwissen" te creëren ("GeoDart game" genoemd). Daarbij moet de speler zo snel mogelijk het juiste antwoord op een vraag aanduiden op de kaart (Opgelet: de vraag verschijnt bovenaan links in beeld en is niet zo goed zichtbaar. Soms is het ook nodig om in- of uit te zoomen om de juiste plek aan te duiden).

Het is erg makkelijk om zelf zo'n kwis te maken, zoals je in deze tutorial kan zien. Na het inloggen kan je op een kaart markers plaatsen of zones aanduiden (cirkels, vierkanten maar ook veelhoeken die je precies kan doen aansluiten op een geografische zone zoals een provincie bijvoorbeeld) en er een vraag aan toevoegen. Wat leuk is, is dat de punten die de speler krijgt afhankelijk zijn van de tijd (hoe snel hij antwoordt) én de accuraatheid van zijn antwoord (hoeveel kilometer is de zone verwijderd van de plek waarnaar gevraagd wordt).

Hieronder heb ik even een voorbeeldje gemaakt van zo'n kwisje (klik gerust op 'play' en test even je kennis over België ;) Binnenkort maak ik een 'serieuzere' kwis voor mijn studenten Spaans met zaken die tijdens de lessen aan bod kwamen (Waar ligt het Alhambra, In welke regio spreekt men Baskisch, enz.). Ik wil eerst de reacties van de studenten afwachten, maar het lijkt me best haalbaar om hen zélf zo'n kwisje te laten samenstellen...

Ah, nog iets: momenteel werkt UMapper enkel goed met Flash (en is de map dus niet zichtbaar op mobiele apparaten :( Er wordt gewerkt aan een HTML5 opvolger, maar tot nu toe werkt die nog niet optimaal.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten