Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


woensdag 5 juni 2013

Voeg 'authentieke' teksten toe aan originele foto's

Letterjames is een gratis dienst waarmee je erg makkelijk gepersonaliseerde teksten kan toevoegen aan foto's of afbeeldingen uit hun archief (je kan niet je eigen foto's uploaden). Het gaat om afbeeldingen waarop een bord, een affiche of iets dergelijks te zien is, waar jij je eigen tekst kan in plaatsen (vaak niet meer dan enkele zinnen of woorden).  
Letterjames doet erg denken aan gelijkaardige tools die ik in een eerder artikeltje kort heb besproken, zoals Redkid en ImageChef, maar het aantal aangeboden foto's is een heel stuk uitgebreider en ik vind ze ook mooier.
Het principe is bijzonder simpel, want je hoeft niet eens in te loggen: je surft naar de site en je kiest een thema (steden, sport, reizen, business, ...) en vervolgens klik je op de foto van je keuze. Je kan meteen je tekst ingeven en het resultaat bekijken. Je kan je foto nadien opslaan op je harde schijf of eventueel opsturen per mail (hoewel dit bij mij niet lukte met mijn Hotmail-account).
Volgende voorbeelden heb ik in minder dan één minuut gemaakt om het even te illustreren:



Ik ben de site verschuldigd aan Lieve, een goede collega uit Mol die een sessie bijwoonde van José Manuel Foncubierta. Hij suggereerde de mogelijkheid om studenten een korte boodschap (of gedicht) te laten schrijven in de vorm van een slogan, bijvoorbeeld. Het kan aanleiding geven tot een interessante discussie in de les...
Zelf denk ik de tool vooral te gebruiken om er enkele van mijn cursussen mee te verfraaien :)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen