Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


vrijdag 13 april 2012

Chatgesprekken opnemen (Skype, etc.)

Eén van de nieuwe toepassingen van het Web 2.0 is de mogelijkheid om (telefoon- of chat)gesprekken op te nemen. Dat lijkt me erg interessant omdat je zo kan vragen dat studenten chatgesprekken (met bvb. native speakers) opnemen:
  • als 'bewijs' (dat ze de opdracht wel degelijk hebben uitgevoerd)
  • om nadien iets met de opname te doen (zichzelf opnieuw beluisteren en te analyseren, bvb)
Ik ben daarvoor specifiek op zoek gegaan naar een tool die
  1. gratis is
  2. geen tijdslimiet kent
  3. niet alleen de stem, maar ook het beeld opneemt
Na een lange zoektocht en na het uittesten van verschillende veelbelovende tools, heb ik er geen enkele gevonden die aan alle criteria voldoet :( Videochats opnemen is sowieso betalend, behalve met VodBurner. Dan kan je gedurende 14 dagen de proefversie gebruiken (dat kan voor bepaalde opdrachten voldoende zijn, natuurlijk), daarna heb je een aantal beperkingen die vervelend kunnen zijn (zo moet je gesprekspartner óók VodBurner installeren), maar opnemen kán nog wel...
Nu, zo erg is dat niet: je kan studenten vragen om te videochatten en enkel het geluid op te nemen.

Daarvoor heb ik momenteel (juli 2012) 2 tools weerhouden:
  • CallGraph: Gratis + zonder tijdslimiet. Je moet het downloaden en Skype "toegang" verlenen, maar dat gaat erg snel en leverde geen enkel probleem op.
  • MP3 Skype Recorder: Gratis + zonder tijdslimiet. Erg vergelijkbaar met CallGraph en dus een goed alternatief mocht CallGraph bijvoorbeeld betalend worden... Om het te kunnen gebruiken moet je "Skype extras manager" geïnstalleerd zijn, wat bij mij niet het geval was. De enige oplossing bleek om Skype eerst te verwijderen en vervolgens te herinstalleren (en daarbij 'Skype extras manager' aan te vinken bij 'opties' in het welkomsscherm). Het staat goed uitgelegd bij de FAQ, maar het is wel vervelend wanneer je het in klasverband wil gebruiken. 
  • In dit artikel op Free Technology for Teachers las ik dat je met een Mac ook makkelijk een gesprek kan opnemen met QuickTime
Indien 5 minuten opname voldoende is, dan zijn ook Pamela en Keeptherecord mogelijke alternatieven.

Andere tools zijn ondertussen betalend (vEmotion, Evoca, Prettymay, Oovoo, etc.), omslachtig (Ipadio) of niet langer actief (zoals bvb. het veelbelovende Wetoku, waar ik eerder een artikeltje over schreef op deze blog)


Ik test momenteel een opdracht uit, waarbij mijn studenten Skype-gesprekken voeren met studenten Nederlands uit Barcelona (5 minuten in het Spaans & 5 minuten in het Nederlands).
Studenten uit verschillende taalgebieden op deze manier in contact brengen met elkaar (in een soort "digitaal uitwisselingsproject") én de gesprekken laten opnemen, biedt heel wat mogelijkheden, denk ik. Je kan hen bijvoorbeeld ook laten samenwerken aan één opdracht.
Een groot voordeel daarbij is dat studenten onderling kunnen afspreken wanneer ze elkaar zullen ontmoeten om aan de opdracht te werken en dat dit niet hoeft te gebeuren tijdens de lesuren!

Een andere toepassing is om studenten op deze manier in contact te brengen met native speakers (vakmensen, iemand van een toeristische dienst of een hotel, enz.)


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen