Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


zondag 27 november 2011

Stel voor, argumenteer en stem!

Tricider is nog zo'n leuke tool, waarmee je een vraag kan 'lanceren' op Toledo, je blog, via mail, enz. Bijvoorbeeld: Wat zullen we kopen voor Jan? Anderen kunnen vervolgens:
  • Eén of meerdere voorstellen publiceren (bvb: Een boek)
  • Argumenten -vóór of tegen- bij de voorstellen zetten, zowel bij je eigen voorstel als bij wat anderen al hebben voorgesteld (bvb: Niet echt origineel).
  • Stemmen voor de voorstellen die je het best vindt.
  • Algemeen commentaar geven op de vraag (nadien kan je hierop reageren, net als in een forum).
Om zo'n vraag te stellen, moet je je gewoon even registreren en kan je -indien gewenst- enkele parameters wijzigen bij "advanced settings" (Is er een deadline?, Laat je stemmen toe?, Wil je de antwoorden beperken tot 100 karakters?,...)
Het is ook mogelijk om meteen verschillende vragen te publiceren op één pagina, zodat je studenten de keuze zou kunnen laten op welke vraag ze willen reageren. Ik ben van plan om dit tooltje in de toekomst te gebruiken omdat het zo gebruiksvriendelijk en eenvoudig is, zowel voor de docent als de student.

Hier vind je een voorbeeldvraagje, waar je kan zien hoe het werkt. Laat gerust een reactie na, als je inspiratie zou hebben!
Dit is een klein opdrachtje om het thema bepalen van een debat te bepalen.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen