Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


maandag 22 augustus 2011

Maak zelf multimediale opdrachten!

Lingt Classroom is volgens mij hét ideale programma om opdrachten te ontwerpen in het kader van afstandsonderwijs (hoewel het uiteraard ook in het klassieke contactonderwijs kan dienen). De student dient namelijk enkel op een link te klikken om de opdracht te openen en nadien zijn naam en emailadres op te geven om hem te versturen (zonder dat hij hoeft in te loggen). Zijn antwoorden worden automatisch geregistreerd in het programma!

Nadat je een account hebt aangemaakt kan je meteen aan de slag. Een opdracht ontwerpen is erg eenvoudig: Je stelt een vraag (schriftelijk óf mondeling en indien gewenst mét bijbevoegde foto of YouTubefilmpje). Vervolgens duid je aan of de student schriftelijk of mondeling moet antwoorden. Wanneer je klaar bent druk je op 'save' en voeg je de opdracht toe aan een klas. Op die manier krijg je een unieke URL voor je opdracht (of klas) die je dan op Toledo (of je blog) plaatst. Wanneer de student erop klikt krijgt hij de opdracht te zien en kan hij -zonder in te loggen dus!- onmiddellijk de antwoorden intikken of inspreken (!). Wanneer hij klaar is geeft hij zijn naam en emailadres op en klikt hij op 'send'. Maar het gaat nog verder: nadien kan je namelijk ook nog 'ns heel eenvoudig (mondeling of schriftelijk) feedback geven op het ontvangen werk!
Ik heb maar weinig nadelen ontdekt. Het systeem is erg eenvoudig. De lay-out en de mogelijkheden zijn misschien wat beperkt, maar ruimschoots voldoende, naar mijn mening. Bovendien komt de eenvoud het gebruiksgemak ten goede.
Dit is een voorbeeldje dat ik heb gemaakt voor een beginnerscursus Spaans in afstandsonderwijs en in de tutorialvideo hieronder wordt erg goed uitgelegd hoe het in zijn werk gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen