Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


donderdag 13 februari 2014

Voeg mondeling commentaar toe aan Google-documenten met "Kaizena"

Kaizena is een Google Drive-app waarmee je mondeling commentaar kan toevoegen aan je Google-documenten (voorlopig enkel de tekstdocumenten aangemaakt met Google Drive, dus). Op die manier kan je makkelijk feedback geven op werkjes die studenten met jou via deze weg delen. Ook zij moeten dus een account hebben bij Google-Drive én Kaizena activeren om je commentaar te kunnen horen.
Nu, Kaizena installeren is echt een fluitje van een cent. Je kan de extensie zowel via de site zélf installeren óf via de apps in je Google Drive.
In onderstaand filmpje wordt uitgelegd hoe je na een paar klikken al meteen aan de slag kan. Het fijne is dat je met je muis de tekst waar je commentaar (mondeling of schriftelijk) bijhoort (in fluo) kan aanduiden én je eventueel extra info kan toevoegen in de vorm van een URL, videofilmpje, enz.
Wanneer je klaar bent heb je de keuze of je het commentaar onmiddellijk opslaat in het Google Docs-document of om (vanuit Kaizena) een email te sturen naar de student. Let wel: om het commentaar te kunnen beluisteren/bekijken moet hij het document ook openen in Kaizena.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen