Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


dinsdag 11 februari 2014

Maak vernieuwende en originele presentaties met "Emaze"

Emaze is een gratis online tool om originele presentaties te maken. Er zijn verschillende templates voor handen, waaronder enkele verbluffende 3D-templates. Hoewel de dynamische effecten enigszins aan Prezi doen denken, zoem je in Emaze niet in op zaken en is de opbouw meer te vergelijken met een klassieke powerpoint: het is in principe meer de overgang die spectaculair is :)
Het is wel erg eenvoudig: je kiest uit je template één van de tientallen slides uit en zet die vervolgens naar je hand  (door foto's, video, tekst, enz. toe te voegen), daarna kies je een nieuwe slide, enz. Leuk is dat je ook kan samenwerken met anderen aan een presentatie (door hen uit te nodigen via email). Wat wel ontbreekt is de mogelijkheid om de elementen apart op je slide te laten verschijnen: het is telkens slide per slide.
In onderstaand filmpje wordt kort maar duidelijk getoond hoe het in zijn werk gaat.



Je presentaties zijn standaard wel voor iedereen zichtbaar in de galerij van de website, anders moet je een klein bedrag betalen. Ter illustratie wou ik hieronder een 3D-presentaties embedden, maar dat blijkt problemen te geven op de ipad, toch een minpuntje ook. Wie even wil zien welke effecten je kan verkrijgen kan hier en hier klikken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten