Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


donderdag 9 februari 2012

Bewerk en deel je foto's gratis online

iPiccy is een gratis online tooltje waar je heel makkelijke foto's mee kan bewerken. Je hoeft geen software te installeren en zelfs geen account aan te maken. Je kan gewoon naar de site surfen en je foto uploaden (via je harde schijf, URL, webcam, Facebook of je kan zelfs een afbeelding maken met het Painter). Vervolgens kies je met één muisklik in de linkerkolom welk effect je wilt zien en that's it: het wordt meteen toegepast. Wanneer je de foto ten slotte bewaart, kun je kiezen om hem op te slaan op je harde schijf of om hem te delen via Facebook. Je kan ook een URL-adres krijgen voor je bewerkte foto, zodat je hem bvb kan mailen.
Voor een gratis tool lijkt het aantal mogelijke effecten me echt groot. Ik vind vooral de mogelijkheid om tekst toe te voegen (in allerlei aantrekkelijke lettertypes) erg handig.


Wil je gewoon een leuk effectje loslaten op je foto's, dan zijn ook Picfull en Pixiz wel leuk. Ook hiervoor hoef je je niet te registreren. Gewoon naar de site surfen, je foto uploaden en het effectje kiezen. De foto kan je downloaden of delen via mail, Twitter, Facebook, enz.  Er staan ook een aantal templates in die ik wel leuk vind.

Wil je niet alleen foto's bewerken, maar ook verzamelen in collages van allerlei soort, dan kan ik PicMonkey en vooral Fotojet aanraden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten