Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


donderdag 25 september 2014

Voeg vragen en annotaties toe aan teksten van het internet (of materiaal dat je zelf uploadt)

Curriculet is een gratis tool waarmee je eenvoudig "rich content" kan toevoegen aan digitale documenten (een artikel van een website, een PDF-document dat je zelf uploadt, een Engels boek uit hun bibliotheek, ...). Nadat je het document hebt geüpload of de URL van het artikel in Curriculet hebt geplakt, verschijnt de tekst in een redelijk 'kale' vorm, ontdaan van allerlei reclameboodschappen én de oorspronkelijke opmaak. De focus ligt dus volledig op de tekst zelf.

Nu, wat de tool volgens mij interessant maakt, is dat je door stukken tekst te selecteren, er zaken kan aan toevoegen, met name
  • Annotaties (hiermee kan je niet alleen zelf geschreven tekst -uitleg of opmerkingen- toevoegen, maar ook links naar websites, foto's, enz. Voeg je de link toe van een YouTube-filmpje, dan wordt dat meteen zichtbaar in de annotatie).
  • Vragen (zowel open als meerkeuzevragen --> waar je individueel feedback kan op geven)
De student krijgt de annotatie of de vraag te zien door op het icoontje te klikken dat in de marge staat.



Als docent moet je na het creëren van de tekst met annotaties/vragen, ook een klas aanmaken en er de tekst aan toewijzen (werkt heel eenvoudig). Curriculet genereert vervolgens een link die je aan je studenten doorgeeft. Zij hoeven er enkel op te klikken, een account aan te maken en ze kunnen meteen aan de slag.
Interessant om nog te vermelden, ten slotte, is het overzicht dat je nadien krijgt van het aantal juiste antwoorden per student (of per vraag) én de tijd die hij aan de tekst heeft besteedt...

Meer info over de werking is te vinden op de uitstekende site ICT-Idee van H. van Schie, waar ik deze tool trouwens leerde kennen!

Hieronder een screenshot van een tekst uit mijn cursus Frans voor het derde jaar "Logistiek Management" die aanvankelijk enkel in de syllabus stond, maar die ik nu heb aangepast naar een digitale versie. Wie de tekst in de tool zelf wil bekijken, met alle mogelijkheden, kan inloggen via deze link (gelieve geen antwoorden te submitten, aangezien de opdracht nog moet dienen :)
































Om even een idee te geven: dit was de oorspronkelijke tekst... (net iets drukker :)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen