Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


vrijdag 28 januari 2011

Bellen en chatten met "Skype"

Iedereen heeft wellicht al gehoord van Skype. Het is een toepassing waarmee je gratis kunt bellen en chatten met mensen waar ook ter wereld. Heb je allebei een webcam, dan kun je elkaar bovendien gewoon zien! Het is enkel gratis wanneer de andere persoon ook Skype heeft geïnstalleerd. Om naar mobiele of vaste nummers te bellen betaal je echter ook een héél stuk minder dan de gangbare tarieven.
Hoe het precies in zijn werk gaat is uitstekend uitgelegd in dit tutorfilmpje (klik in de linkerkolom om in het menu te navigeren).
Om Skypegesprekken te kunnen opnemen, raad ik aan om bij de installatie de "Skype Extras Manager" mee te installeren (gewoon aan te vinken bij de installatie). Meer info op deze blog bij "telefoongesprekken opnemen".

Maak zélf een animatiefilmpje met "Voki"!

Met het on-line programma Voki kun je op een héél eenvoudige manier zelf animatiefilmpjes maken. Mét een ingesproken tekst... Gratis! Je kiest zelf je personages (die je makkelijk kan aanpassen), de achtergrond en de stem (je kan namelijk kiezen: óf je spreekt zelf een tekst in óf je schrijft gewoon het tekstje dat door een computerstem wordt voorgelezen). Het resultaat is behoorlijk spectaculair, vind ik zelf, te meer het programma volledig gratis is en je niks hoeft te downloaden. Het is ook erg makkelijk om nadien je 'voki' te publiceren (via URL, Twitter, Facebook óf met de HTML-code).
Hoe het in zijn werk gaat is heel goed uitgelegd in deze handleiding (doorklikken in de linkerkolom op "Multimedia" en vervolgens "Voki").


Maak je eigen "didactische" game!

Met Classtools kun je een klassieke oefening omturnen tot een hippe game :) Eigenlijk is het een ouderwetse Web 1.0-toepassing (die me een beetje doet denken aan Hot Patatoes) maar dan in een nieuw jasje. Niks mis mee, natuurlijk, en misschien komt het ooit wel 'ns van pas.

woensdag 26 januari 2011

Brainstormen met "Answergarden"

Op de zeer interessante blog van Margreet van den Berg, las ik een bericht ivm het programma "answergarden". Bezoekers van je blog (of je Toledo-pagina, bvb) beantwoorden kort één (of meerdere) vragen en de antwoorden worden vervolgens weergegeven in een Woordenwolk (zie ook het item "Wordle" in deze blog).
Ik heb het (nog) niet uitgeprobeerd in de klas en vind de beperking van maximaal 20 tekens per antwoord een groot nadeel, maar het idee op zich lijkt me wel leuk. De auteur geeft zelf al de mogelijkheid aan om een brainstorm te doen op deze manier. Misschien kan het ook wel gebruikt worden om een 'associatieve' oefening te maken, waarbij de studenten de 5 zaken moeten intikken die het eerst bij hen opkomen bij het horen van een bepaald woord (bvb. "Gaudí" of "Paris"). Het programma geeft dan de antwoorden die het meest voorkomen in de grootste karakters weer.

In dit artikel geeft Nik Peachy enkele interessante mogelijke toepassingen!

Vermeldenswaardig in dit verband is ook het systeem van "aanplakmuren", eveneens uitvoerig besproken op de site van Margreet van den Berg. Beslist de moeite waard!

donderdag 20 januari 2011

Een interactieve les met Youtube?

Op The Knewton Blog kwam ik onlangs een erg interessante toepassing tegen van YouTube-videoaantekeningen, waarmee je interactieve videos kan maken.
Het lijkt op het eerste zicht iets voor gevorderden :), en denk niet dat ik hier onmiddellijk iets mee zal doen, maar zo moeilijk is het eigenlijk niet. Het gaat hem vooral over de structuur van het verhaal en de creativiteit die ervoor nodig is. Het komt hierop neer dat je in je video zones selecteert die aanklikbaar zijn: wanneer je erop klikt verschijnt de pagina die erachter zit (via een link). Het leuke aan de bovenvermelde activiteit, is dat er zich een nieuwe video opent wanneer je op bepaalde zones klikt. Op die manier is het mogelijk om het verloop van een verhaal te laten bepalen door de gebruiker...

Misschien speel ik het wel 'ns door aan studenten die een stapje verder willen gaan of willen experimenteren met iets nieuws (studenten uit onze richting Eventmanagement?).Of wie weet, haal ik dit ooit 'ns boven voor een speciale gelegenheid... Meer uitleg, alvast, in onderstaand tutorfilmpje:


Video-filmpjes delen met anderen

Stel: Je wil een videofilmpje beschikbaar maken voor je studenten. Wanneer je het filmpje hebt gevonden op het internet is het simpel: je bezorgt hen op een of andere manier de link en ze vinden het wel. Maar wat doe je wanneer het filmpje niet op het internet staat: je hebt het zelf gemaakt (een tutorfilmpje zoals dit bijvoorbeeld), of opgenomen van TV, of ... je hebt een filmpje van het net geplukt en bewerkt (bij dit reclamefilmpje het ik het einde weggeknipt bijvoorbeeld. Mijn studenten moesten raden wat er precies gebeurd was.). Om je filmpje dan te delen met anderen moet je het opnieuw uploaden en beschikbaar stellen op het internet.
Een erg eenvoudige manier is daarvoor gebruik te maken van Youtube. Je kan het programma namelijk niet enkel gebruiken om filmpjes te vinden, maar ook om ze zélf te publiceren! Eerst moet je daarvoor een account aanmaken (dat is zo gebeurd). Daarna druk je bovenaan op de knop 'uploaden' en de rest wijst zichzelf uit. Hier zie je hoe het moet.
Op de site Web 2.0 op school staan ook nog een aantal andere manieren om filmpjes te delen, maar die heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Videofilmpjes bewerken

Ik heb het altijd leuk gevonden om met video-materiaal te werken in de klas. Dat de mogelijkheden enorm zijn geëvolueerd weet iedereen: met video-cassettes werk ik al lang niet meer, maar ook mijn DVD-collectie raak ik nog nauwelijks aan. Al het interessante materiaal dat ik in de loop der jaren heb verzameld (o.a. opgenomen met video-, en later, DVD-recorder) heb ik ondertussen in mapjes opgeslaan op m'n computer. Tegenwoordig haal ik nieuw video-materiaal nog bijna uitsluitend van het internet, met Youtube als koploper natuurlijk, maar ondertussen bieden ook zowat alle TV-stations hun uitzendingen gratis aan om te herbekijken en te downloaden. Het archief van TVE is maar één voorbeeld.
Het leuke van gedigitaliseerd materiaal is dat je het zo gemakkelijk kunt bewerken, ook video-materiaal. Je wilt bijvoorbeeld slechts een stukje van de uitzending bewaren of je wilt er een oefening mee maken door bvb. stukjes beeld en/of klank weg te knippen, enz.
In mijn vrije tijd maak ik wel eens een filmpje over een reisje of een trouwpartij, en daarvoor werk ik met het programma Adobe Première Elements, dat naar mijn aanvoelen al vrij professionneel is. Je doet er meer mee dan je kan bedenken: versnellen, omdraaien, effecten toevoegen, ondertitelen, zwart-wit effecten, enz. Dit programma is echter niet gratis.
Ik las op de site van Surfplaza dat er echter heel wat gratis tools voor handen zijn tegenwoordig.  Ze hebben wellicht minder mogelijkheden dan betalende programma's, maar dat zal in vele gevallen ook niet nodig zijn, vermoed ik.
Vooral WeVideo en Memplai lijken me erg interessant, omdat je samen met anderen online aan je video kan werken (zie deze interessante tutorial). Het zijn online applicaties die je niet hoeft te doenwloaden: je laadt je filmpjes, foto's en audio op en kan het daarna online bewerken. Je kan daardoor ook makkelijk een project starten op één computer en verder werken op een andere.
Pixorial lijkt me het proberen waard, zoals hier te lezen is op de erg interessante blog Free Technology for Teachers. Bolide Slideshow Creator is de laatste nieuwe in het rijtje en ziet er erg veelbelovend uit!
Vergeet niet dat er op de meest computers sowieso al standaard Windows Moviemaker staat geïnstalleerd (gratis te downloaden). Ik heb het even uitgeprobeerd en het biedt eigenlijk tal van mogelijkheden en is erg gebruiksvriendelijk. In die mate zelfs dat ik overweeg om volgend academiejaar ook mijn studenten aan te zetten om het te gebruiken in het kader van mijn lessen communicatietraining Frans. Ik vond er deze prima handleiding over mét tutorfilmpjes en voorbeeldmateriaal.
Een voorbeeldje waarbij ik een stukje van het beeld  heb weggeknipt (en niet de klank) is deze oefening (klik op de pijl onderaan rechts om naar het filmpje te gaan. Op de eerste pagina wordt uitgelegd dat de student moet inspreken wat er gebeurt op het moment dat het beeld zwart wordt. Als je op de foto van de student klikt hoor je zijn bijdrage.).

Bestanden delen met "Dropbox"

Met Dropbox kun je heel gemakkelijk bestanden delen met vrienden, collega's én met je eventuele andere computers (zo hoef je ze niet telkens met een USB-stick over te brengen bvb). Het werkt als een gewone folder die je kunt plaatsen ergens op je computer, zodra je een bestand in deze map stopt wordt hij direct geüpload (en op een veilige plaats opgeslaan op het internet; in die zin is het ook een back-up!).
Deze bestanden kun je dan vervolgens delen met anderen door ze eenvoudigweg uit te nodigen voor één bepaalde folder, wat erg handig kan zijn als je gezamenlijk aan een project werkt.
Het programma heeft ook nog wel een paar andere voordelen (zo kun je per ongeluk gedelete files toch nog weer ophalen), maar die ontdek je best zelf door het instructiefilmpje te bekijken op de site zelf.
Met je gratis account krijg je een opslagcapaciteit van 2GB.
Mijn goede collega Koen wees me nog op het gelijkaardige programma Nomadesk, dat weliswaar betalend is, maar dat geen limiet heeft qua opslagcapaciteit (en in die zin een ideaal is om steeds een back-up te hebben van je harde schijf). Ik gebruik het ondertussen om steeds en altijd over mijn bestanden te kunnen beschikken (op mijn laptop, Ipad én om het even welke andere computer) én als back-up (nu hoef ik niet steeds mijn nieuwe bestanden te saven op een externe harde schijf).
UPDATE 21/10/12: Daarnaast zijn er nog enkele andere populaire diensten die het vermelden waard zijn: Vooral het recente Skydrive lijkt erg interessant. Vergelijkbaar met Dropbox, maar je hebt wel een internetverbinding nodig om je bestanden te kunnen bekijken. Het is anderzijds goedkoper, je krijgt iets meer gratis opslagruimte én je kan je bestanden embedden (Bij Dropbox kan je -voorlopig- enkel een URL krijgen om je bestanden te delen). Meer info ivm Skydrive staat te lezen in dit interessant blogbericht van H. Van Schie en ook dit artikel waarin verschillende diensten (Dropbox, Google Drive en Skydrive) met elkaar worden vergeleken is erg de moeite waard.
UPDATE februari 2013: Voor meer info omtrent de gelijkenissen en verschillen tussen de verschillende opslagdiensten, moet je beslist deze vergelijkende tabel even bekijken!

Zelf een tutorfilmpje (screencast) maken

Een screencast is een handige manier om anderen te leren werken met een bepaald programma. Het maken ervan is niet zo moeilijk: je doet het zelf voor op je computer en je neemt dit ondertussen op. Met of zonder geluid.
Bij ons op school hebben we daarvoor een licentie op het programma 'Camtasia Studio', maar je vindt er ook tal van gratis tools voor op het internet (de meeste zijn wel erg beperkt in tijd en zijn niet altijd even betrouwbaar). Ik ben nogal gewonnen voor het programma Screencast-o-matic, waarmee je gratis tot 15 minuten kan opnemen. De  mogelijkheden worden goed geïllusteerd in onderstaand filmpje:



Een ander interessant programma is TinyTalk: geen webapplicatie, want je moet het downloaden, maar wel gratis én gebruiksvriendelijk. SRecorder (moet je ook eerst downloaden) en Screenr (online, interessant, maar slechts 5 minuten gratis opname) zijn nog 2 andere alternatieven. Voor Google Chrome gebruikers, ten slotte, is Screencastify een populaire tool (extentie) om screencasts te maken. Het is onafhankelijk van Flash of Java en daardoor ook vrij stabiel.
Een korte bespreking van deze en andere programma's staat op de zéér interessante site Web 2.0 op school (in de linkerkolom doorklikken op 'screencast').

Nu, sinds ik zelf een Macbook heb, gebruik ik persoonlijk QuickTime Player voor het maken van screencasts en iMovie om ze nadien eventueel nog te bewerken.

Op het internet staan natuurlijk al tal van tutorfilmpjes die je uitleggen hoe je met een bepaald programma aan de slag gaat (tik maar 'ns de naam van het programma in in Youtube, bijvoorbeeld). Dit kan niet alleen handig zijn om door te geven aan je studenten, je kan er ook zelf een beroep op doen om een en ander te leren kennen! Zelf heb ik bijvoorbeeld dit filmpje gemaakt om mijn studenten op weg te helpen bij het opstarten van hun blog.

woensdag 19 januari 2011

Videofilmpjes downloaden van Youtube

Om videofilmpjes te downloaden van Youtube bestaan er tal van gratis on-line programma's (Youtube downloader, VideoGrabber, Mediaconverter, Video Ripper, enz.).

Zelf gebruik ik YouTubeMP3 of flvto.com wanneer ik enkel het geluid nodig heb: je hoeft enkel de URL te kopiëren en je krijgt onmiddellijk een MP3 bestand om te downloaden (zonder dat je iets hoeft te installeren!). Recentelijk leerde ik ook Peggo kennen, dat net zo makkelijk werkt en waarmee je gelijk ook stiltes kan verwijderen.

Wanneer ik het filmpje als video-bestand wil downloaden gebruik ik keepvid, dat min of meer als bovenstaalde tools werkt (gewoon link plakken, niks installeren). Je hebt wel de meest recente versie van Java nodig (te downloaden op de site zelf indien nodig).
Een andere manier die meestal lukt is gewoon "save" typen vóór de URL van het YouTube-filmpje:
Daarna moet je toestemming geven om 'java' te gebruiken en dan kan je het format kiezen. Bij sommige filmpjes die auteursrechtelijk beschermd zijn (nogal wat recente video-clips bvb), lukt het echter niet.

Toen ik nog geen Mac had, gebruikte ik steeds Realplayer (waar je ook gewoon muziek mee afspeelt). Nadat je het programma hebt geïnstalleerd (gratis dus, via het internet), en je gaat vervolgens naar Youtube, dan verschijnt bovenaan rechts bij elk filmpje "Download this video". Door daarop te drukken wordt het filmpje automatisch gedownload naar je harde schijf (je kan uiteraard zelf bepalen waar het wordt opgeslaan).
Het leuke eraan is dat op het scherm dat aankondigt dat je filmpje is gedownload, de knop "convert" staat, waarmee je het filmpje (in FLV-formaat) automatisch kan converteren naar een hele serie ander formaten, waaronder bvb. ook MP3 (muziekformaat, waardoor je enkel de klank van het video-fragment overhoudt. Handig wanneer je niet de clip, maar wel de klank van een muzieknummertje wilt oplsaan. Let wel: enkel toegestaan natuurlijk, indien de auteur er toestemming voor geeft...). Met Realplayer kun je trouwens niet enkel van Youtube downloaden: telkens wanneer op een site een filmpje verschijnt dat Realplayer herkent, zal hij automatisch de mogelijkheid bieden om het te downloaden.

Tot slot verwijs ik nog graag even naar deze site, waar op een heel aanschouwelijke manier uitgelegd wordt wat je allemaal nog meer kan doen met Youtube!

Bestanden converteren met Format Factory

Er zijn tal van programma's waar je bestanden mee kan converteren, maar iedereen heeft wel een favoriet. Tot voor kort gebruikte ik meestal FormatFactory, dat gratis is en waarmee je zowel audio, video als afbeeldingen kan omzetten naa de meest populaire formats. Deze omvatten o.m. WMV, AVI, MPG, MP3, WMA, AAC, JPG, PNG, GIF, enz. Formatfactory is erg eenvoudig te gebruiken: je duidt aan naar welk format je wilt converteren, importeert het bestand (of ineens een hele map), kiest waar het bestand moet worden opgeslaan en je drukt op start. Nu, FormatFactory moet je wel eerst downloaden en is handig wanneer je veel bestanden wilt converteren die op je harde schijf staan. Tegenwoordig bestaan er ook heel wat gratis online-converteerdiensten en gebruik ik meestal tools als Vidcoder, El Convertidor of On-line Convert, etc. Om je bestand te converteren moet je het dan wel steeds uploaden, wat soms net iets langer kan duren. Anderzijds bieden deze diensten vaak de mogelijkheid om een bestand via de URL te converteren (bvb een YouTube-filmpje in MP3).

Je stem of geluid opnemen op je PC

Er bestaan heel wat on-line programma's die je toelaten audio op te nemen en te bewerken. Audacity is zeker een van de bekendste, omdat je er erg veel mee kan doen (knippen, splitsen, dempen, mixen, enz.) en het bovendien gratis is. Het vergt wel enige oefening, wanneer je niet vertrouwd bent met dit soort programma's, maar is al bij al erg gebruiksvriendelijk. Bovendien bestaan er tal van tutorfilmpjes (tik in Google maar 'ns "youtube, audacity" in; en zoek je specifiek naar een functie zoals "knippen", dan zet je die er ook gewoon bij). Een zéér uitgebreide handleiding is te vinden op deze erg interessante site van Walhak (naar de makers Susan Walther en Hans Hak).

Free Sound Recorder is een ander interessante tool om audio op te nemen. Het is een stuk beperkter, maar wanneer je enkel je stem wilt opnemen van je PC, is dit net een voordeel! In dit tutorfilmpje wordt het gebruik duidelijk uitgelegd.

Nóg eenvoudiger, maar louter geschikt om je stem op te nemen is Windows Sound Recorder (zie ander bericht op deze blog onder audio: "rechtreeks je stem opnemen met Windows"). Houd er wel rekening mee dat je hier niet kan kiezen in welk format je bestandje wordt bewaard (automatisch een WMA-bestand) en dat je het nadien eventueel nog moet converteren.

Nieuwe berichten lezen via RSS

RSS is een technisch hulpmiddel waarmee je je gratis op vernieuwingen van een website of blog kunt abonneren. Zo hoef je niet telkens meer naar de site zelf om te zoeken of er niet iets nieuws is verschenen. Heel handig!
Er zijn verschillende mogelijkheden om RSS-feeds bij jou te laten toekomen. Je kan nieuwe berichten ontvangen in je webbrowser (bij "Favorieten") of mailbox, maar je kan je RSS-feeds ook op een centrale plek verzamelen. Gekende applicaties op dit vlak zijn Google Reader, Bloglines en Netvibes. Het principe wordt erg duidelijk uitgelegd in volgend filmpje.

Maak van je PDF een Word-document

Om PDF-documenten te converteren naar een Word-document kun je gebruik maken van het gratis programma PDFtoWord. Je loadt je PDF-document up in het programma en geeft je e-mailadres op. Het Word-document wordt je binnen de korste keren toegestuurd.

Je stem opnemen, rechtstreeks vanuit Windows

Toen bleek dat de geluidsrecorder in het programma Glogster niet goed werkte, zocht ik naar een manier om op een heel eenvoudige manier je stem op te nemen op computer. De oplossing lag daarbij voor de hand: in Windows blijkt namelijk een ingebouwde geluidsrecorder te zitten die in een mum van tijd je stem opneemt en omzet naar een WMA-bestandje (Windows Media Audio) of WAV-bestandje (indien je nog met XP werkt). Dit bestandje kan je vervolgens uploaden, net zoals je dat met een PDF-documentje zou doen (het is dus niet nodig om het te converteren naar een MP3-formaat). Het is echt supereenvoudig, maar uiteraard ook erg 'basic': je kan verder niks aan je opname wijzigen. Er bestaan tal van programma's (zoals het gekende Audacity o.a), waarmee je je opname achteraf nog op allerlei manieren kan bewerken (knippen, luider maken, versnellen, enz), maar dan duurt het toch weer even vooraleer je alles onder de knie hebt. Vind je dat allemaal overbodig, dan kan het dus ook op deze manier:
  • ga naar "Alle programma's" --> "bureau-accessoires"
  • kies "geluidsrecorder" en er verschijnt onmiddellijk een display op het scherm met slechts één knop :), namelijk 'Opname starten'.
  • Druk erop en spreek je boodschap in. In de meeste laptops is tegenwoordig een microfoontje ingebouwd. Voor desktops heb je daarvoor wel een microfoontje of een headset nodig.
  • Wanneer je vervolgens op 'stop' hebt gedrukt, wordt je gevraagd waar de opname moet worden opgeslaan. 
Het is ook wel zo dat je een geluidskaart nodig hebt op je computer, maar voor zover ik weet zit dit tegenwoordig standaard ingebouwd en kan dit enkel bij oudere toestellen een probleem opleveren.

dinsdag 18 januari 2011

Verhalen vertellen met Storybird

Op de zéér interessante site van Margreet van den Berg, las ik dit bericht ivm Storybird. Vooral de toepassing waarbij iemand een verhaal begint en het vervolgens doorstuurt naar iemand anders die eraan verder werkt, die het op zijn beurt opnieuw verder stuurt, enz. vind ik wel leuk. Het lijkt me op het eerste zicht meer iets voor het secundair of volwassenenonderwijs, maar wie weet? :)

maandag 17 januari 2011

PPT-presentaties delen met Slideshare

Slideshare is een programma waarmee heel eenvoudig Powerpoint- en Keynote-presentaties online kunnen worden gedeeld. Je kan er géén presentaties mee maken, het is eerder een soort dienst als Youtube die zich richt op het délen van presentaties. Naast het uploaden van Powerpoint- en Keynote-documenten, kunnen ook PDF-, Excel- en Word-documenten worden gedeeld.

Ik heb het gebruikt voor het volgende: ik had een PPT-presentatie gemaakt rond reclames waarin de gebiedende wijs werd gebruikt. Om die op mijn blog te publiceren moest ik echter een omweggetje maken, aangezien je op blogs eigenlijk enkel tekst kan schrijven, foto's publiceren en hyperlinks maken. Ik moest mijn PPT dus ergens op het web plaatsen (op een server dus) en er vervolgens een hyperlink naar plaatsen op mijn blog. Dit heb ik gedaan met deze link naar Slideshare.

Wat ik ook interessant vind is dat je via dit programma PPT-presentaties kan vinden over onderwerpen die je interesseren. Je moet maar 'ns Web 2.0 intikken en je krijgt gegarandeerd een hele reeks bruikbare informatie.

Hier en hier vind je trouwens honderden gratis PPT-templates, gerangschikt per catergorie. Gewoon klikken om te downloaden en meteen te gebruiken! Leuk om 'ns te variëren.

UPDATE: Een interessante alternatieve tool voor SlideShare is SlideBoom. Het bijzondere eraan is dat je effecten en animaties behouden blijven, in tegenstelling tot de meeste andere tools van deze soort. Zeker 'ns uit te proberen!

Maak een online enquête

SurveyMonkey is een gratis online programma waar je heel snel een enquête mee kan opmaken die je vervolgens verstuurt naar een groep internetgebruikers óf beschikbaar stelt op een website of blog. De antwoorden worden daarna automatisch verwerkt in overzichten, tabellen en grafieken! Klik hier voor een tutorialvideo.

Update juli 2012: ondertussen ben ik overgestapt op het vergelijkbare programma Floq, dat qua gebruiksgemak niet erg veel verschilt van SurveyMonkey, maar toch iets meer mogelijkheden heeft en ook beter scoort op het vlak van de verwerking van de antwoorden (zo kan je de enquête op meer manieren verspreiden (o.a. embedden) én krijg je geen vervelend watermerk in de grafieken). Bovendien kan je -in tegenstelling tot SurveyMonkey- ook de antwoorden per respondent bekijken met Floq, waardoor de hieronder beschreven oefening wel mogelijk wordt. Nog even vermelden dat ik erg snel antwoord kreeg op mijn vraag die ik had gericht aan de makers van het programma! Ten slotte, ook nog even het zeer degelijke Survs en Enquête maken vermelden als volwaardige alternatieven.
Onlangs probeerde ik ook 'ns Google Forms uit, en ik was best onder de indruk van het gebruiksgemak en het resultaat. Keuze genoeg dus :)

Ik heb het enquêteprogramma gebruikt in combinatie met een Voicethreadoefening waarbij studenten eerst een verhaal moesten vertellen dat waar of niet waar was. Vervolgens vroeg ik hen om de verhalen van hun medestudenten te beluisteren om deze enquête te kunnen invullen. Bij vraag 1 moeten ze voor elke student aanduiden of het verhaal waar of niet waar is en bij vraag 2 kiezen ze het interessantste, spectaculairste, ... verhaal. Het resultaat is af te lezen in deze grafieken, waarop je meteen één van de beperkingen ziet van de gratis versie van SurveyMonkey: over grafieken staat steeds "échantillon" (of staal). Een andere is dat je de antwoorden niet kan filteren op persoon. Ik had namelijk al een oefening gemaakt die vertrekt van een anonieme enquête, maar waarbij je nadien kan achterhalen wie welke enquête heeft ingevuld (door iedereen een nummer toe te kennen bijvoorbeeld). Het idee was dan dat studenten in kleine groepjes vragen moesten bedenken om op basis daarvan te bepalen of ze die persoon zouden uitnodigen in hun (zogezegd) TV-programma of niet. De bedoeling was dat ze de vragen vervolgens in het programma zouden inbrengen en versturen naar iedereen uit de klas. Nadat iedereen heeft geantwoord, zou elk groepje dan puur op basis van de antwoorden (en niet de persoon) kiezen wie ze zouden uitnodigen. Ten slotte zou het intervieuw ook kunnen plaats vinden in de klas. Nu, ik heb begrepen dat dit mogelijk moet zijn met de betalende versie, maar dat vond ik overdreven voor slechts één oefening.

Om dit te omzeilen heb ik op aanraden van een collega het enquêteprogramma Limesurvey bekeken waar ze op onze school een licentie voor hebben. Limesurvey bleek echter al snel een heel stuk ingewikkelder te zijn dan SurveyMonkey. Het heeft meer mogelijkheden en zou allicht kunnen dienen voor de opdracht die ik in gedachten had, alleen is het wel de bedoeling dat de studénten de enquête afnemen. En de tijd die ze moeten investeren in de opdracht moet natuurlijk in verhouding staan met het rendement inzake taalverwerving. Vandaar dat ik dit idee voorlopig heb laten varen, maar misschien kom ik er nog wel op terug wanneer meer collega's geïnteresseerd zouden zijn hier iets mee te doen.

zondag 16 januari 2011

Een afspraak maken met Doodle

Een Doodle is een handig instrument om met verschillende mensen een datum te vinden die iedereen past. Iedereen heeft er wel al 'ns een ingevuld, maar op de site kan je er gewoon ook zelf een aanmaken en versturen.

Glogster, de "digitale poster"

Glogster is een bijzonder leuk programma waar ik al verschillende opdrachten rond heb bedacht. Je kan het vergelijken met een soort digitale poster waar je allerlei zaken kan op plaatsen (foto's, video's, audio-bestandjes, tekst, ...). Het ziet er visueel erg aantrekkelijk uit, maar is beperkt in die zin dat het om slechts één pagina gaat. Door het formaat aan te passen van wat je erop plaatst, kan er echter wel redelijk veel op (zeker omdat je kan werken met hyperlinken naar filmpjes, audio-bestanden, enz.).
Zoals je op deze pagina van Glogster zelf kan zien, bestaan er tal van educatieve toepassingen en zijn er zelfs collega's die een volledige les 'ophangen' aan één zo'n "Glog" (zo heet de digitale poster die je verkrijgt). Deze glog is er zo een bijvoorbeeld. Anderen laten hun studenten een Glog maken rond één bepaald onderwerp.

Mijn studenten Spaans zullen aan het begin van het academiejaar elk zelf een Glog moeten maken, waarin ze zichzelf op een creatieve manier voorstellen, meer bepaald aan de hand van een aantal deelopdrachten. Het zijn zaken die ze in het eerste jaar hebben gezien en op die manier worden herhaald. Zo moeten ze o.a.
  • een foto posten van zichzelf waarbij ze minstens 30 seconden over zichzelf spreken.
  • een lijst maken van hun '20 favorieten' (lievelingseten, favoriete kleur, ...)
  • een lijstje van 5 zaken opnoemen die ze niet leuk vinden.
  • 3 zaken voorstellen die ze in hun vrije tijd doen (mondeling, met een foto of filmpje erbij)
  • van elke dag van de week iets typisch vertellen (op maandag volg ik kookles, op dinsdag...)
  • 3 foto's plaatsen waarover ze op het mondeling examen minstens 1 minuut kunnen praten.
Na afloop vraag ik hen ook om de Glogs van hun medestudenten te bekijken en op minstens 3 ervan een commentaar achter te laten. Dat kan op de Glog zelf óf -in het geval van mijn studenten- op de blog waarop ze hun Glog publiceren. Dit is een voorbeeldje dat ik heb gemaakt en waarop ze zich kunnnen inspireren.

Een andere toepassing is die waarbij ze elk een verhaal moeten vertellen op hun Glog dat waar of niet waar is (samen met een bijhorende foto). Vervolgens gaan ze opnieuw de glogs bekijken van hun medestudenten en raden ze of de verhalen waar of niet waar zijn.

Wikis

Een wiki is een soort website waarop bezoekers zelf op een eenvoudige manier informatie kunnen toevoegen of aanpassen, als ze daar ten minste de toestemming voor krijgen van de webmaster.
Wikipedia is een bekend voorbeeld van zo'n wiki, waar gebruikers zelf een soort 'encyclopedie' samenstellen. Ze registreren zich, maar hoeven er in principe niet echt toestemming voor te vragen. Het idee is dat de kwaliteit van de informatie toeneemt naar mate het document door meerdere mensen wordt verbeterd.
Nu, wanneer je zelf zo'n wiki aanmaakt met bijvoorbeeld "Wikispaces", kun je zelf rechten toekennen aan bezoekers van je wiki. Zo kun je bijvoorbeeld aanvinken dat iedereen de wiki kan zien (als een soort webpagina), maar enkel je studenten er informatie in kunnen wijzigen. Door hun e-mail in te geven, kun je hen namelijk medebeheerder maken en zien zij een "edit-knop" wanneer ze inloggen op de wiki, waardoor ze hem kunnen bewerken. Bepaalde pagina's kun jij als "hoofdbeheerder" echter vergrendelen.
Wat het bijzonder interessant maakt vanuit didactisch standpunt is dat je dank zij de "history-knop" meteen de individuele bijdrage kan zien van élke deelnemer (aanvullingen, wijzigingen, ...), wat hen enerzijds zal stimuleren om actief deel te nemen aan groepswerken, en anderzijds 'misbruik' zal beperken.
Wikispaces, lijkt mij in elk geval een aanrader vanwege zijn eenvoud en overzichtelijkheid, maar er zijn uiteraard nog heel wat andere programma's om zelf een gratis wiki op te starten. Op Youtube staat dit grappig tutorfilmpje, waarin het principe van een wiki nogal plastisch wordt uitgelegd :) Dit filmpje lijkt me echter net iets duidelijker.

Fora

Een internetforum is een site waar mensen vragen stellen aan deskundigen of aan andere geïnteresseerden. Je hebt heel wat soorten fora: vaak gaan ze over één welbepaald onderwerp en zijn ze meestal schriftelijk, maar dat hoeft niet per sé. Er bestaan ook toepassingen waarbij de communicatie mondeilng gebeurt en je om het even wat kan vragen als het ware. Ze zijn snel te vinden door even te surfen op het internet.
Zelf vind ik dit een uitstekende manier om studenten in contact te laten komen met native-speakers. Je kan hen namelijk vragen om vragen te posten op een of ander forum in een vreemde taal tot ze een bepaald aantal antwoorden hebben ontvangen. Zelf heb ik de test gedaan op het Spaanse forum van Yahoo en op nauwelijks een paar uur tijd had ik 4 antwoorden ontvangen op de vraag wat er zal gebeuren met de stierenarena's in Catalonië, nu de stierengevechten er worden verboden.
Onder 'Mijn Web 2.0-opdrachten' (zie tabbladen bovenaan) vind je een aantal concrete opdrachten.

Google Docs

Met Google Docs & Spreadsheets kan je gratis online spreadsheets, tekstdocumenten en presentaties maken, bewerken en delen met anderen. In die zin is het niet alleen een alternatief voor Word-, Excel- en Powerpointtoepassingen, je kan ze bovendien ook nog een gemakkelijk delen!
Op het internet vind je tal van tutorfilmpjes die het gebruik haarfijn uitleggen (Je tikt "Google Docs" maar 'ns in in Youtube! Hier wordt het principe erg aanschouwelijk uitgelegd en ook deze site moet je zeker 'ns bekijken voor je aan de slag gaat). Je begint, zoals steeds, met het aanmaken van een account (je kan je hiervoor ook je gmail-account gebruiken, als je die hebt), en je bent zo vertrokken.

Zelf maak ik gebruik van Google Docs om grotere tekstbestanden die ik vooraf in Word heb gemaakt toe te voegen aan mijn blogs. De belangrijkste reden is dat je in Word veel meer (grafische en andere) mogelijkheden hebt dan in Blogger. Op mijn blog "Mi portafolio digital 2.0" zie je daar een aantal voorbeelden van, wanneer je in de linkerkolom klikt op de verschillende "Tareas" (= taken).
Het werkt als volgt:
  • Je maakt eerst een Worddocument dat je opslaat als PDF.
  • De PDF load je up met Google Docs.
  • Bij de opties duid je aan dat het document beschikbaar moet zijn voor anderen. Op die manier krijg je automatisch een link die aan het document is gekoppeld.
  • Die link plaats je ten slotte in je blog.

Documenten online opslaan en delen

Er zijn verschillende programma's die je toelaten allerleid documenten online te plaatsen ("in the cloud", ergens op een server). Dank zij jouw gebruikersnaam en paswoord zijn ze bovendien altijd beschikbaar. Je kan per document kiezen of je het privé wilt bewaren of wilt delen met anderen (vaak met de optie dat ook anderen het enkel kunnen zien of ook bewerken). Het interessante is dat je op die manier een aparte URL krijgt voor je online geplaatste document, die je kan gebruiken op Toledo of een blog. De meeste programma's laten ook toe om je document te 'embedden' in een blog, website, wiki, enz., dat betekent dat de lezer geen link hoeft aan te klikken om je document te zien, maar dat hij het rechtstreeks op je blog, ... kan lezen.

Zelf gebruik ik meestal het eerder besproken Google Docs, maar ondertussen vond ik al verscheidene gelijkaardige programma's. Scribd is erg populair (zie deze handleiding) en verder lijkt ook Zoho me erg leuk (zie IPhoneclub.nl) en gebruiksvriendelijk (zie dit tutorfilmpje).

Woordenwolken met Wordle

Wordle is een gratis toepassing waar je in 1, 2, 3 een woordenwolk mee maakt: zowel van een tekstbestand dat je rechtstreeks in het programma kopieert, als van een website waarvan je eenvoudigweg de URL moet kopiëren! Je kan uiteraard ook zelf een serie woorden ingeven om die om te toveren in een mooie lay-out. Ga snel even kijken op de site en je weet meteen waarover het gaat. Hoe Wordle precies werkt en hoe je de Wordcloud nadien het beste opslaat, wordt goed uitgelegd in dit filmpje. Om de Wordcloud te bewaren, neem ikzelf trouwens een screenshot die ik vervolgens open en bewerk in Paint. Sinds kort kan je ook aanduiden welke taal je gebruikt, zodat frequente woorden (lidwoorden, 'en', enz.) eruitgefilterd worden.

Er zijn heel wat interessante toepassingen te bedenken met Wordclouds. Studenten kunnen zichzelf voorstellen adhv zo'n wordcloud of ze kunnen er bijvoorbeeld de kernwoorden van een tekst in opnemen om die nadien samen te vatten voor de klas (ipv het traditionele briefje met de 10 kernwoorden). Een wordcloud kan ook dienen om een onderwerp in te leiden of om woordenschat aan te brengen: je kan namelijk ook 'hyperlinks' aan de woorden verbinden (de student moet dan bvb de woordenwolk bekijken tegen volgende les en de onbekende woorden aanklikken).

Als kennismakingsles maakte ik onderstaande Wordcloud met 'Wordle', waarin ik mezelf voorstel. Er zitten echter 3 onjuistheden in die mijn studenten (in groepjes van 3) moeten zien te raden. Nadien vraag ik hen om zelf 5 zinnen over zichzelf te maken, waarvan er één gelogen is... Je zou hen kunnen vragen om er een Wordcloud van te maken (dan neem je, denk ik, beter 10 zinnen en 2 leugens). Opgelet: wanneer je woorden samen wilt houden (bvb: je suis né en 1980), dan moet je een ~ tussen je woorden plaatsen. Hier zie je de woordenlijst die ik in Wordle heb ingebracht om de Wordcloud te bekomen (zaken die je groter wilt zien verschijnen, tik je dus meermaals in). Wil je je woorden in een andere vorm/kleur/..., dan klik je op 'randomize'.


Woices

Update: Woices is off-line gegaan in maart 2016. Een mogelijk alternatief is Meograph.

Woices is een gratis toepassing op het web, die toelaat om audio-opnames te linken aan één welbepaalde geografische locatie (letterlijk als het ware), waar anderen ze nadien kunnen beluisteren. Stel je daarbij een map voor zoals Google-maps waar je op inzoomt naar een specifieke locatie (dat kan een stad zijn, maar ook een straat, plein of huis). Naar mate je verder inzoomt verschijnen steeds meer icoontjes waar mensen gesproken commentaar hebben achtergelaten, gelinkt met de plaats in kwestie (dat kan gaan om toeristische informatie, maar ook om persoonlijke ervaringen, gedichten, enz.). Je kan deze info trouwens niet alleen beluisteren vanaf je computer, maar -en dat is uiteindelijk de bedoeling- ook vanaf je mobiele telefoon!

Ik heb het 'ns uitgeprobeerd en het is werkelijk zéér eenvoudig! Voor mijn studenten Spaans heb ik een opdrachtje bedacht waarbij ze zelf een plaats kiezen die ze tof vinden en waar ze vervolgens (minstens) 30 seconden commentaar moeten aan linken voor Spaanstalige toeristen (tips, culinaire weetjes, in welke periode ze de plaats best bezoeken, leuke bars, enz.)

Webquest

Een webquest is een taakgerichte zoekopdracht op het internet, waarbij de student een aantal vaste stappen doorloopt om te komen tot een eindprodukt. Hij wordt daarbij als het ware langs een (beperkte) serie websites geleid waar hij de informatie kan vinden die daarvoor nodig is. Door de "zoektocht" op die manier te beperken, vermijd je dat de student de weg kwijt geraakt in het doolhof van het internet. Eigenlijk zijn webquests dus een toepassing op het Web 1.0, wat uiteraard niet wegneemt dat ze leerrijk en interessant kunnen zijn! Het is wel fijn dat je in Webquests tal van Web 2.0-tools kan integreren (zoals bvb. wikis, fora, enz.). Dan wordt het pas écht interessant!

Er bestaan uiteraard al tal van Webquests die vrij beschikbaar zijn op het internet. Je vindt ze snel door gewoon "webquest" en eventueel een extra trefwoord in te tikken in Google (voor "webquest" en "Spaans" kom je onmiddellijk deze tegen, bijvoorbeeld), maar je kan er op een eenvoudige manier ook zelf eentje maken, volledig op maat van je studenten. Voor Nederlandstaligen lijkt Webquestmaker me wel een goed programma.
Meer info vind je op deze interessante Website van Margreet van den Berg.

zaterdag 15 januari 2011

Zeg het met Voicethread

Voicethread is een tool die ondertussen al erg lang bestaat en die ik in mijn lessen al erg vaak heb gebruikt, zowel voor Frans als voor Spaans. In essentie komt het hierop neer dat je eerst een gratis account creëert en vervolgens een "multimedia document"  uploadt (een tekstdocument, foto, YouTubefilmpje, een Powerpoint, etc.) waarop anderen dan mondeling (mét of zonder webcam) of geschreven commentaar geven (je kan het natuurlijk ook zelf becommentariëren). Rondom het document verschijnen dan de fotootjes van wie een commentaar heeft achtergelaten en dat kan iedereen dan gewoon lezen/beluisteren.
De laatste jaren zijn er enkele interessante functies bijgekomen:
  • Zo kan je nu reageren op commentaar van anderen (schriftelijk of mondeling --> dit laat je als leerkracht bijvoorbeeld toe om makkelijk feedback te geven).
  • Je kan toelaten dat gebruikers (lees: studenten die een account hebben aangemaakt) zelf dia's toevoegen.
  • Er is nu ook een mobiel app, zodat studenten zelfs tijdens de les (bvb de laatste 10 minuten) een opdracht kunnen inspreken (zie vb onder)
  • Verder kan je zelf bepalen hoelang het commentaar mag duren, welke mogelijkheden je toelaat om te reageren (bvb enkel met de webcam), of de student zijn commentaar nog kan wissen, enz.
Hier vind je enkele voorbeelden van Voicethreadopdrachten van de afgelopen jaren:
  • Tarea 3 (Spaans, 1e jaar. Op het einde van een conversatieles krijgen de studenten 5 minuten de tijd om met hun smartphone deze opdracht te maken)
  • Nos conocemos (Spaans - Studenten stellen één van de Erasmusstudent voor met wie ze gesproken hebben tijdens de les)
  • Un anuncio... que vuelve loco (Frans - Studenten moeten het einde raden van een reclamespot)
  • Vrai ou faux? (Frans - De studenten vertellen een verhaal dat waar of niet waar is bij hun foto. De anderen raden... Ondertussen kunnen studenten zélf hun foto toevoegen!)
  •  

Twitter

http://twitter.com/is een internetdienst waarmee gebruikers korte berichtjes publiceren. Op Twitterinfo staat een leuk filmpje dat precies uitlegt waar het over gaat. Ik heb getuigenissen gelezen van collega's die Twitter gebruikten voor hun taalklas, maar zover denk ik zelf niet te gaan. Collega's Spaans kunnen misschien deze pagina 'ns bekijken waar mensen hun ervaringen en ideëen posten omtrent het gebruik van Twitter in de taalklas.
Mij lijkt het eerder interessant om mensen/specialisten te volgen uit een branche die je interesseert, het Web 2.0 bvb. :) Ik ben er nog niet toe gekomen, maar ik ben het zeker van plan.

Selecteer slechts één bepaald stukje uit een YouTube-video

Met SafeshareTV kan je eigenlijk maar 2 dingen, maar daardoor is het ook zo eenvoudig:
  1. Door een URL-link van een Youtube-filmpje naar het programma te kopiëren krijg je onmiddellijk een nieuwe URL waarop enkel nog het Youtube-filmpje is te zien, zonder alle andere elementen die je normaal op zo'n Youtube-pagina vindt (en die studenten kunnen afleiden).
  2. Nog interessanter is misschien wel de functie waarbij je in nauwelijks 2 klikken het filmpje kan "bijknippen" en zo een URL-link krijgt naar slechts een deel van het filmpje!
TubeChop is een gelijkaardig tooltje, alleen krijg je er hier ook nog een HTML-code bij, zodat je het stukje film ook kan embedden in een blog of website! Er verscheen hierover een interessant artikel op de blog van André Manssen.


Nog beter is misschien StepUp.io, dat ik laatst ontdekte via wwwWhat'sNew. Daarmee kan je de video opdelen in verschillende stukken die je vervolgens kan weglaten uit het filmpje of apart kan delen met anderen via een URL.

Prezi... Een nieuwe manier van presenteren.

Prezi is een online toepassing om presentaties te maken. Op Leerwiki.nl staat te lezen dat Prezi steeds populairder wordt op het internet en nu al de Powerpoint-killer wordt genoemd. De manier waarop je in Prezi presentaties maakt is inderdaad totaal anders dan in Powerpoint. In plaats van een opeenvolging van PPT-slides, vertrek je als het ware van één groot vlak waar je (bijna) oneindig kan op in- en uitzoomen.
Prezi is gratis en bijzonder eenvoudig qua gebruik. Ik heb er zelf een presentatie mee gemaakt over het Web 2.0 in de taalklas, en had het programma vrij snel onder de knie (op de site zelf en verder ook op Youtube, vind je tal van tutorfilmpjes). De uitwerking, daarintegen duurt -zeker in het begin- aanzienlijk langer, aangezien deze manier van presenteren toch meer creativiteit vereist. In die zin lijkt het me wel handig indien iemand je enigszins op weg kan helpen.  Gelukkig staan er op de site van Prezi tal van goede voorbeelden die voor inspiratie kunnen zorgen.

Nog enkele tips:
  • Als leerkracht kan je een EDU-licentie gebruiken, waardoor je 500MB ruimte krijgt, ipv 100MB.
  • Specifiek aan het programma is ook dat je met verschillende mensen samen, tegelijkertijd aan een presentatie kan werken.
  • De presentatie staat op een server ("op het web"), waardoor je er overal makkelijk toegang tot hebt, maar dank zij zo'n EDU-licentie kan je de presentatie ook gratis downloaden! Lukt prima.

Podcasts in de taalklas

Podcasts zijn in feite audio-bestanden die "ergens op het net" geplaatst worden en waarop je je kan abonneren (met een RSS-feed). Dit gaat van klassieke radio-programma's die je kan herbeluisteren wanneer het je best uitkomt, tot privé-personen die zelf -al dan niet op regelmatige tijdstippen- een audioopname maken over een onderwerp dat hen interesseert. Ze zijn meestal gratis, behandelen de meest verscheidene onderwerpen en bestaan in alle talen. Ze zijn erg gemakkelijk te vinden op Itunes, maar je kan ook gewoon zoeken door bvb in Google "Podcast + español" in te tikken. Je kan podcasts downloaden op je computer (of een MP3-spelertje bvb), maar je kan je er ook op abonneren!

Op Wikipedia staat te lezen dat de term podcasting een samentrekking van is van iPod, de draagbare MP3-speler van Apple, en 'broadcasting' (Engels voor uitzenden). Hoewel de technologie niet alleen bruikbaar is met de iPod, was het succes ervan een belangrijke stap in de ontwikkeling van podcasting. De term Podcast is vervolgens als algemene gangbare term gebruikt voor alle manieren waarbij geluidsbestanden van Internet worden gehaald en later beluisterd worden.
De hoofdmoot van het aanbod is uiteraard gericht naar native-speakers, maar er zijn ook massa's podcasts voor (en ook soms wel door) leerders van vreemde talen. Dat kan soms handig zijn, omdat authentiek materiaal vaak nog te moeilijk is. Persoonlijk lijkt het me minder geschikt om in de klas zelf te gebruiken (tenzij je het als een 'klassieke luisteroefening' benaderd), maar veeleer iets dat studenten kunnen aanwenden om op een aangename manier hun luistervaardigheid bij te schaven. Ik beperk me (voorlopig) dan ook tot het demonstreren van de mogelijkheden (meer "herinneren", eigenlijk, want de meesten zijn er sowieso al mee vertrouwd) en het stimuleren om ook 'ns te zoeken naar podcasts in een vreemde taal.

Nu, Podcasts zijn er niet enkel om te beluisteren... je kan er op een eenvoudige manier zélf een maken (of je studenten althans). Podomatic is volgens mij één van de meest gebruikte programma's om zelf podcasts te maken én te publiceren op het internet. Spreaker, waarvan een interessante beschrijving en dito filmpje staan op de blog van Margreet van den Berg, lijkt me ook erg aantrekkelijk én handig in gebruik.
Voor wie het Spaans machtig is, zijn ook Ivoox en Podcastellano twee aanraders wanneer je zelf wil gaan experimenteren.
Ik ben voorlopig niet van plan om zelf een podcast te maken, maar dat kan natuurlijk snel veranderen :) Op het internet zag ik al heel wat experimenten van collega's die hun studenten een podcast lieten maken. Vooralsnog voorzie ik enkel opdrachten waarbij mijn studenten eerder korte audio-fragmenten dienen op te nemen, en daarvoor gebruik ik nu het programma Glogster in combinatie met de ingebouwde audio-recorder in Windows (waar elders op deze blog ook een korte bespreking van staat).

On-line formulieren creëren

Jotform is een gratis tool die toelaat om op een erg eenvoudige manier allerlei soorten formulieren te creëren (zonder dat je ook maar iets moet 'programmeren'). Het gaat daarbij o.a. om contactformulieren, reservatieformulieren, enquêtes, enz. Het leuke is dat je ook de optie hebt om de ingevulde formulieren/resultaten naar je email te laten sturen. Ik heb het voorlopig nog niet gebruikt, maar ik denk dat het ooit wel 'ns van pas kan komen.


Maak van een Worddocumentje een krantenartikel

Met Fodey maak je van om het even welke tekst in 2 seconden een krantenartikel. Geef je zelfbedachte krant een pakkende naam, vul de datum in en de naam van het artikel. Typ je tekst en klaar is je krantenartikel.
Je kan het zelf gebruiken in een cursus om een authentiek krantenartikel na te bootsen of je laat het studenten gebruiken voor een kort schrijfopdrachtje. Het gemaakte artikel is te downloaden als afbeelding. Fodey verzoekt echter wel om geen namen van bestaande kranten of personen te gebruiken in het bericht.


Zie je het groter, en wil je met je studenten een krant maken, dan moet je zeker de programma's "Kranten maken" en "De krantenmaker" even bekijken! Ik leerde ze kennen via de uitstekende site ICT-idee, waar je meer info en ideeën vindt hieromtrent. Opdezelfde site staat trouwens nog een interessante tool die hier kan vernoemd worden: Jilster, een eenvoudig programma om zelf een online-tijdschriftje te maken!

Maak je eigen strips!

Makebeliefscomix en Stripgenerator zijn 2 toepassingen waarmee je op een erg eenvoudige manier stripverhaaltjes kunt maken. Ik heb ze zelf nog niet uitgeprobeerd, maar kan me inbeelden dat het soms leuk kan zijn om een verhaal/uitleg visueel te ondersteunen of om de studenten zelf de tekstballonnen te laten invullen. Dit voorbeeldje is te vinden in de galerij:




Video's ondertitelen en publiceren op het internet

Met Dotsub en Overstream kan je op een eenvoudige manier video's ondertitelen en op het internet publiceren. Op beide sites staat trouwens een prima tutorfilmpje (zie ook dit Spaanse tutorfilmpje voor Overstream). Dotsub biedt bovendien ook toegang tot een hele reeks video's die reeds ondertiteld zijn! Verder bestaat ook YouTube Subtitler, waarmee je gemakkelijk video's van Youtube van ondetiteling kan voorzien (ook daarop staan reeds tal van ondertitelde filmpjes).

Via de site van Margreet van den berg, leerde ik ook Universal Subtitles kennen: "Op deze site kan je niet alleen video's die je zelf uploadt van ondertiteling voorzien, maar ook video's op YouTube, Vimeo, Blip.tv en Dailymotion. De manier waarop je dat doet is héél eenvoudig. Je uploadt je video of geeft de URL in waar de video te vinden is. Daarna start je de video en terwijl die speelt schrijf je de tekst op die je erbij wilt hebben. Daarbij heb je verschillende keuzes in afspeelsnelheden: je kunt de video automatisch elke 8 seconden laten pauzeren, zelf aangeven wanneer de video moet stoppen of de software laten bepalen wanneer de video moet stoppen. Wanneer je de teksten allemaal geschreven hebt, zet je ze op de juiste plaats in de film. Als je daarmee klaar bent controleer je wat je gedaan hebt. Je kunt dan ook nog foutjes in de tekst corrigeren. Als alles helemaal naar wens is, geef je de opdracht om te publiceren. Het werkt allemaal verbluffend eenvoudig: je kunt er direct mee aan de slag. Universal Subtitles is een open source project dat gerund wordt door vrijwilligers. Een bijdrage aan het project wordt zeer op prijs gesteld. Je kunt helpen door nieuwe versies te ontwikkelen, te testen of door positieve feedback te geven. Of natuurlijk door zelf video's van ondertiteling te voorzien. Je kunt Universal Subtitles gebruiken om ondertiteling te maken bij een film die je aan de leerlingen wilt aanbieden, maar je kunt er ook leerlingen zelf mee aan het werk zetten. Niet eenvoudig, maar wel leerzaam en zinvol werk!"

Je favorieten bewaren met "Delicious" of "Diigo"

Delicious en Diigo zijn twee programma's waarmee je erg gemakkelijk je favorieten kan bewaren op het internet, en niet op je PC. Dit heeft o.a. als voordeel dat je er om het even waar toegang toe hebt. Daarnaast kan je ze ook makkelijk ordenen en delen met anderen . Delecious is volgens mij nog steeds de meest gebruikte (toch zeker in de Spaanstalige wereld), maar persoonlijk verkies ik Diigo. Dit programma is recenter en heeft als grote voordeel dat je er ook stukken van webpagina's mee kan markeren (in verschillende kleuren) én opslaan!

Maak je eigen website

Met CrearWebGratis kun je... gratis je eigen website maken. De site is wel enkel in het Spaans, maar misschien is dat geen bezwaar? :)
Onlang kwam ik ook Webs.com die eveneens heel wat mogelijkheden biedt. De gratis versie is weliswaar erg beperkt, maar kan in sommige gevallen zeker volstaan (bvb. voor een opdracht waarbij studenten zelf een website moeten bouwen.) Ook erg leuk en veelbelovend is Yola!
Persoonlijk verkies ik een wiki of een blog boven een website, omwille van de 'sociale' component. Beiden zijn een stuk interactiever en bieden meer 'communicatiemogelijkheden'. Je kan er net als op een website content op plaatsen, hoewel websites op dat vlak dan weer meer mogelijkheden bieden...

Sinds kort werk ik ook graag met tools als Checkthis: véél eenvoudiger dan blogs, wikis of websites, maar je kan er (zonder in te loggen) ook een aantrekkelijke webpagina mee maken met allerhande multimedia. Ideaal om studenten snel aan de slag te zetten!! UPDATE 2017: Checkthis bestaat jammergenoeg niet langer. Smore is een interessant alternatief.

Bombay TV

Met BombayTV kan je korte scènes uit Bollywood-films aan elkaar monteren en ondertitelen. Vervolgens mail je dit door naar jezelf én een vriend om het resultaat te kunnen bekijken. Ik heb het 'ns uitgeprobeerd en het duurt inderdaad niet langer dan 2 minuten! Ik heb er wel geen idee van hoe lang deze link blijft bestaan...
Nu, het is bijzonder basic, en je kan maximaal 10 zo'n scènes na elkaar monteren, maar het is eens wat anders :)
Zonet ontdekte ik ClassikTV, een gelijkaardig programma maar met iets meer mogelijkheden op het eerste zicht.

Een blog maken met Blogger

Een blog is oorspronkelijk bedacht om op regelmatige basis berichten op te posten, waar je een 'tag' (of 'zoekterm') aan verbindt, zodat ze gemakkelijk terug te vinden zijn (op thema bvb.). Vandaar ook de term 'blog' (samentrekking van web + log), een soort dagboek op het web. Nu, met een beetje verbeelding, zijn er natuurlijk nog tal van andere toepassingen waar je een blog kan voor gebruiken (als website, als samenwerkingstool, enz.)

Blogger is het programma waarmee deze blog is gemaakt. Er zijn ook nog andere programma's, Wordpress dat misschien wel meer mogelijkheden heeft, maar daardoor ook iets ingewikkelder is. Voor de toepassingen die ík momenteel in de klas voor ogen heb, is Blogger in elk geval ruimschoots voldoende.

Een interessant tooltje wanneer je met klasblogs wilt werken is Planetaki: je kan er de blogs van elke student aan toevoegen zodat je op één pagina kan zien wanneer er iets nieuws is gepubliceerd. Op die manier hoef je niet naar elke blog apart te surfen (om vast te stellen dat er (nog) niks gepost is).

Net als zowat alle andere Web 2.0-toepassingen is ook het gebruik van Blogger lang niet zo moeilijk. Het de bedoeling dat mijn studenten Spaans uit het tweede jaar er volgend jaar zélf eentje maken om o.a. links op te plaatsen naar de opdrachten die ze moeten uitvoeren op het Web 2.0. Daarvoor heb ik een klein instructiefilmpje gemaakt waarin ik uitleg hoe je eraan begint.

UPDATE: ondertussen gebruik ik Blogger enkel nog om zelf blogs te maken (zoals deze). Mijn studenten posten hun opdrachten nu op een wiki, omdat dit minder 'energie' vraagt van hun kant. Om de tijd die ze investeren in het maken van een eigen blog te verantwoorden, moeten de studenten toch een 3-tal uur per week jouw les volgen, vind ik (tenzij je samenwerkt met collega's, bvb). Je kan natuurlijk altijd met een (gemeenschappelijke) klasblog werken, waar ieder zijn bijdrage kan posten, maar met grotere klassen wordt dat al snel onoverzichtelijk.

Sinds kort werk ik ook graag met tools als Checkthis: véél eenvoudiger dan blogs, wikis of websites, maar je kan er (zonder in te loggen) ook een aantrekkelijke webpagina mee maken met allerhande multimedia. Ideaal om studenten snel aan de slag te zetten!! Nieuwe update: nu Checkthis niet langer bestaat, gebruik ik het gelijkaardige Smore.

Animoto

Met Animoto kun je snel aantrekkelijke videos maken met je foto's & video-opnames en er slides aan toevoegen met korte tekstberichten. Jammergenoeg kunnen er op één slide niet meer dan een 50-tal lettertekens staan, wat de toepassingen in de taalklas meteen erg beperkt. Tot 30 seconden is de toepassing gratis, maar met een educators-account valt die beperking weg. Je kan ook accounts voor je studenten creëren, zodat ze ook onbeperkt foto's kunnen toevoegen, maar ik vind het wel een beetje omslachtig. Verder zijn er wel een paar leuke features (je kan erg makkelijk audio toevoegen bvb.) en templates en kun je het filmpje nadien ook makkelijk delen met anderen (downloaden, mailen, FB, link, embedden, ...).
Je zou de student een audio-fragment kunnen laten inspreken en er foto's en video's bij laten plaatsen...
Eind 2012 verscheen een erg gelijkaardig tooltje: PicoVico, waarmee je tot 30 foto's kan laten verwerken in een video (die dan tot 3 minuten kan duren).