- Nadat de docent de namen van de studenten heeft ingegeven in Plickers, wordt voor elk van hen een QR-code gegenereerd.
- De docent drukt die af en geeft elke student zijn respectievelijke code (op papier). Elke QR-code heeft 4 zijden, met daarbij telkens een kleine letter (A, B, C en D).
- Vervolgens kan de docent meerkeuzevragen stellen (tot maximum 4 keuzes). De student houdt het blad omhoog -in de juiste positie uiteraard- zodat de docent de bladen goed kan zien. Voor de studenten zijn elkaars antwoorden sowieso niet zichtbaar (daarvoor zijn de letters A, B, C en D op de verschillende zijden te klein).
- Wanneer de docent (met de app van Plickers) de klas vervolgens scant (met een tablet of smartphone), herkent het systeem de antwoorden (dankzij de positie van de bladen) en verschijnen de resultaten meteen in een grafiek op het scherm.
Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.
Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!
Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí
Heel leuk concept!
BeantwoordenVerwijderen